tips gezondheid


In mijn praktijk krijg ik vaak de vraag: wat kan ik doen om beter te worden? Eigenlijk is het heel simpel, want je weet het antwoord zelf al. Het begint met ruimte te geven aan jezelf.


Het kan soms overweldigend zijn: al die informatie via je social media feed. Je inbox die continue vol stroomt. Al die ideeën in je hoofd die vragen om opgepakt te worden. Onze commitment aan de to-do lijst. Voel je je ook soms een hamster in een looprad?

Onze mentale, fysieke en emotionele gezondheid hangt grotendeels af van onze prioriteitstelling. Je kunt niet alleen maar ‘aan’ staan. Dagelijks even in de pauze-stand en aandacht geven aan wat jij nodig hebt. Deze geste aan je eigen gezondheid kost gelukkig niet veel tijd en moeite. Ik geef je 3 simpele tips om een eerste stap te zetten.


Schrijf het op

Koop een mooi notitieboekje en schrijf iedere avond voordat je naar bed gaat van je af. Je zorgen, je verantwoordelijkheden, je top 3 taken die je echt niet mag vergeten de volgende dag. Dit zorgt voor ruimte en helderheid. En de zekerheid dat het op papier staat zodat je het niet vergeet, maakt het makkelijker om er niet aan te denken als je gaat slapen.

Adem naar je onderbuik

Door drukte en stress blijft de ademhaling heel hoog. Een diepe ademhaling helpt je om uit de stressmodus te komen en in het hier en nu te raken. Haal een diepe teug adem, houd 5 seconden vast en blaas uit. Doe dit 3 keer achter elkaar, hiermee ontspan je je lichaam.

Kijk naar buiten

Als je druk bent, lijkt het alsof de hele wereld om jou draait. Een ander perspectief nemen, relativeert enorm. Kijk eens uit het raam naar buiten. Naar een grote boom. Die staat er al honderden jaren. Die staat er waarschijnlijk ook nog als jij afscheid neemt van dit leven. Je bent een klein onderdeel van deze grote aardbol. Relativeer en relax!