edwin evers

Het is 21 december 2018. Ik luister naar de laatste uitzending van het radioprogramma ‘Evers staat op’. Dit doe ik al jaren iedere ochtend. Eerder dit jaar heeft Edwin Evers aangekondigd te stoppen. ‘De jas begint een beetje te knellen’, ‘Ik ben toe aan een leven met wat meer lucht’, zo verklaarde hij duidelijk geëmotioneerd. Ik vind het jammer dat hij stopt. Het is prettig naar het geouwehoer van Nederlands meest succesvolle radio dj en zijn sidekicks te luisteren. Naast dat het ondertussen vertrouwd voelt, vind ik die gasten, en vooral Edwin Evers zelf, sympathiek en dat wat hij zegt veelal geloofwaardig. Waarom eigenlijk?

Jezelf zijn, hoe doe je dat?

Geloofwaardigheid en sympathie hebben zonder twijfel bijgedragen aan het succes van Edwin Evers. We dichten hem deze kenmerken toe op basis van zijn imago van authenticiteit. Hij komt normaal over en is gewoon zichzelf, ongedwongen en in zijn element. Dat is aanstekelijk en daarom prettig om je dag mee te beginnen. Edwin Evers kan zo zijn, omdat hij doet wat hij wil, al jarenlang. Mensen bewonderen dit en streven hetzelfde na. De vraag wie we nu echt zijn en wat we precies willen blijkt echter, gek genoeg, niet altijd makkelijk te beantwoorden. Mensen zitten vol tegenstrijdigheden. We willen van alles, maar het valt ons zwaar daarvoor moeite te doen. Als we doordrongen zijn van dat iets de moeite waard is, zetten we makkelijker door. Zo is het ook voor Edwin Evers gegaan. 

Motivatie

Edwin Evers is zo succesvol geworden, omdat hij ‘koppig heeft weten vast te houden aan zijn dromen’, aldus zijn broers in de KRO reportage Profiel uit 2008. Het begon dus met een droom. Die droom bleek voldoende concreet om er met een ijzeren discipline voor te gaan. Zonder dat hij het wist, heeft Evers het principe van mentaal contrasteren toegepast: hij heeft zich een duidelijk beeld van de toekomst voorgesteld en vervolgens alles gedaan om dat beeld te verwezenlijken. Doordat hij precies zijn doel kende, had hij de motivatie die nodig was er voor te gaan en door te zetten. Door die motivatie voelde de energie die hij er in moest steken niet als moeite, of in elk geval als draaglijke moeite. 

Geloof in eigen kunnen

Naast een ijzeren discipline moet er vanaf het prille begin een bepaald geloof in eigen kunnen zijn geweest bij Evers. Zelfs terwijl mensen in zijn omgeving aangaven er een hard hoofd in te hebben, zette hij zijn plannen door en ondernam hij acties die uiteindelijk leidden tot zijn succes. Hoewel hij bekendstaat als een ingetogen en bescheiden mens, had hij het zelfvertrouwen dat nodig was om door te zetten, tegenslagen te trotseren en te groeien. Aangemoedigd door zichzelf, mensen in zijn omgeving, kijkend naar collega’s waarmee hij zichzelf kon vergelijken en opererend met zelfbeheersing en nuchterheid bewandelde hij de weg die hij wilde bewandelen. 

Impression Management

Edwin Evers is het levende bewijs dat bescheidenheid een mens siert en dan vooral als het oprechte bescheidenheid is. Hij toont dat bescheidenheid en zelfvertrouwen hand in hand kunnen gaan. Hoewel we leren dat we vooral een goede indruk maken als we ons zelfverzekerd voordoen, blijkt een bescheiden indruk op de lange termijn effectiever te zijn. Bescheiden mensen worden over het algemeen aardiger en geloofwaardiger gevonden dan mensen die meer hun zelfvertrouwen etaleren. Je bescheiden voordoen werkt het beste als bescheidenheid ook daadwerkelijk in je aard ligt, wat bij Edwin Evers duidelijk het geval is. 

Invloed

Uiteindelijk is Edwin Evers de meest invloedrijke radio dj van ons land geworden. Dit is geen toeval, maar het gevolg van een zestal specifieke kenmerken. Zoals gesteld, geniet hij veel sympathie. Daarnaast heeft hij een enorme gunfactor. Hij heeft veel voor anderen gedaan en daarom doet men graag iets voor hem. ‘Als Evers belt, dan neem je op’, aldus meerdere vrienden van de show. Dit is duidelijk de werking van het wederkerigheidsprincipe, één van de meest krachtige beïnvloedingsmechanismen die we kennen. Ten derde wordt Evers geroemd om zijn professionaliteit en gezien als een autoriteit in dat wat hij doet. Hij is daarnaast consistent en committed in wat hij doet en hoe hij het doet. Evers is Evers. Heerlijk voorspelbaar en alsnog voldoende verrassend door alles wat hij wist te creëren. Hoe knap als je die vertrouwdheid weet te creëren zonder dat het saai wordt. Niet voor niets was zijn programma jarenlang koploper op de radio, wat tevens het vijfde kenmerk van beïnvloeding is: sociale bewijslast. Iedereen luisterde naar Evers, dus luisterde iedereen naar Evers… En ten slotte, beïnvloedingskenmerk nummer zes: schaarste. Er is maar één Edwin Evers.

Bronnen

Cialdini, R. B. (2009). Invloed. De zes geheimen van het overtuigen. Boom uitgevers Amsterdam.

Critcher, C. R., & Ferguson, M. J. (2016). “Whether I like it or not, it’s important”: Implicit importance of means predicts self-regulatory persistence and success. Journal of personality and social psychology, 110(6), 818.

Diekmann, C., Blickle, G., Hafner, K., & Peters, L. (2015). Trick or trait? The combined effects of employee impression management modesty and trait modesty on supervisor evaluations☆. Journal of Vocational Behavior, 89, 120-129.

Oettingen, G., & Reininger, K. M. (2016). The power of prospection: mental contrasting and behavior change. Social and Personality Psychology Compass, 10(11), 591-604.

Vohs, K. D., & Baumeister, R. F. (Eds.). (2016). Handbook of self-regulation: Research, theory, and applications. Guilford Publications.

https://www.2doc.nl/speel~KRO_1308613~edwin-evers-profiel~.html

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/23/je-ware-zelf-dat-bestaat-niet-a2756312