schaalbaarheid bedrijf

Online ondernemen en schaalbaarheid

Misschien heb je mijn vorige blog al gelezen waarin ik je meer vertel over de mogelijkheden van online ondernemen. Heb je hem nog niet gelezen, zeker even doen! In deze blog ga ik meer vertellen over schaalbaarheid. Hoe succesvolle bedrijven er structureel voor zorgen dat zij schaalbaar zijn en wat schaalbaarheid voor jou als ondernemer kan betekenen.

Wat is schaalbaarheid?

In de basis betekent schaalbaarheid dat je eenmaal iets ontwikkelt, wat je vervolgens kunt blijven verkopen. Veel techbedrijven zijn gefocust op het schaalbaar maken van hun onderneming en investeren uitsluitend in een online platform met de focus op het bij elkaar brengen van vraag & aanbod. Mooie voorbeelden hiervan zijn Booking.com, Uber, AirBnB & Netflix. Wat ik met name bijzonder vind, is de overeenkomst tussen al deze bedrijven, ze produceren of verkopen namelijk geen eigen producten of diensten. 

Van pijn naar perspectief

Ondernemers vergeten meestal dat het bieden van een oplossing in de markt de sterkste positie is,die je kunt innemen als bedrijf of als ondernemer. Welke pijn ervaren jouw klanten? Welke oplossing kun jij bieden, zodat het probleem voor deze mensen opgelost wordt? 

Laten we even het voorbeeld nemen van Booking.com. Zij merkte in de markt dat hoteleigenaren problemen ondervonden bij het structureel verhuren van de beschikbare kamers. Veel  reisorganisaties kochten een bepaald aantal hotelkamers in, maar elk jaar werden de prijsonderhandelingen slechter. 

Hoteleigenaren hadden enorm de behoefte om zelf overnachtingen te kunnen verkopen zodat zij zelf de prijs konden bepalen en minder afhankelijk werden van reisorganisaties. De groei van het internet is uiteraard de versnelling geweest waardoor partijen als Booking.com direct konden inspelen op de behoefte van de markt. 

De klanten van Booking.com waren enerzijds de hoteleigenaren, zij hadden een probleem wat booking.com kon oplossen door de vraag in de markt te koppelen aan het aanbod. Aan de andere kant zijn de klanten van booking.com vakantiegangers en zakenmensen die voor een korte- of lange periode een hotel willen boeken. De oplossing die Booking.com kon bieden aan hoteleigenaren was de totale markt op slechts een platform. Hoteleigenaren waren in staat om onder de aandacht te komen bij mensen, die op zoek zijn naar een verblijf en dit wereldwijd. 

Booking.com heeft op deze manier een ijzersterk platform gebouwd wat kan blijven groeien. Het aansluiten van meer hotels of het krijgen van meer boekingen is volledig geautomatiseerd waardoor zij een prachtig schaalbaar model hebben neergezet. 

Zoek naar mogelijkheden binnen jouw business

Het schaalbaar maken van jouw producten of diensten kan in eerste instantie onmogelijk lijken. Zelf beheer ik vele online campagnes voor bedrijven in allerlei verschillende sectoren met mijn bedrijf Nextresult.
Zo voeren wij ook de campagnes voor een bedrijf wat kunstgras verkoopt en aanlegt. Je zou bijna denken “hoe kun je dat in hemelsnaam schaalbaar maken?”

Veel particulieren met een kleine tuin willen niet de investering doen in het professioneel laten aanleggen van hun gazon met kunstgras. Daarnaast zijn tuinen van minder dan 25m2 ook helemaal niet interessant om aan te leggen. Dit biedt de uitgelezen kans om een deel van het bedrijf ‘schaalbaar’ te maken. De pijn is dat ze niet weten hoe zij het kunstgras moeten aanleggen en zoeken hiervoor informatie online. Veel partijen delen deze kennis niet omdat zij bang zijn hierdoor omzet mis te lopen. Maar stel nu dat je middels online trainingen of video’s, mensen (betaald) instructies kunt geven over hoe zij zelf hun gazon kunnen aanleggen, dan heb je een schaalbaar model ontwikkeld wat prima past binnen je bestaande organisatie. 

Je ontwikkelt eenmalig een online training en blijft deze verkopen aan de doelgroep die op zoek is naar instructies om zelf een gazon aan te leggen. Daarnaast biedt het ook weer prachtige kansen om je producten te verkopen! 

Stop met verkopen, start met het geven van een oplossing

Heb jij al volledig inzichtelijk welke problemen jouw doelgroep ervaart en waarvoor jij de oplossing biedt met jouw producten of diensten? 

Wanneer je gaat zoeken naar schaalbare modellen die passen binnen jouw business is het belangrijk dat je eerst in kaart gaat brengen welke problemen jouw klanten ervaren voordat ze klant bij je worden.
Welke oplossing kun jij ze bieden waar jouw klanten ontzettend blij van worden? 

Wanneer je dit helemaal in kaart hebt gebracht kun je onderzoek gaan doen naar de manieren waarop jij de oplossing kunt bieden en waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. Houd hierbij ook in je achterhoofd dat een deel hiervan prima schaalbaar gemaakt kan worden en een constante cashflow voor je bedrijf oplevert zonder dat jij daarvoor ‘harder’ hoeft te werken, meer uren hoeft te maken of meer handelingen voor hoeft te doen! 

Start met het oplossen van problemen en stop met het verkopen van je producten of diensten als jij een ondernemer bent met ambitie!