detoxen dieet

Is detoxen nou echt gezond voor je?

We worden er regelmatig op gewezen dat detoxen gezond voor ons zou zijn. Waarom zou je het willen en hoe zou je dit het beste kunnen doen?

Ons lijf heeft tal van organen die er constant voor zorgen dat ons lichaam afvalstoffen afvoert. Onze nieren, longen, lever, darmen en huid zijn hier 24/7 mee bezig. Dit is een proces dat nooit stopt. Gelukkig maar, anders zouden we in no time ziek worden. 

Waarom detoxen?

We staan continue bloot aan toxines. Denk aan bestrijdingsmiddelen, luchtvervuiling, roken, alcohol, medicijnen, amalgaamvullingen, schoonmaakmiddelen en ga zo nog maar even door. Deze toxines krijgen we allemaal binnen en in de meeste gevallen lukt het ons lichaam deze goed op te ruimen. Daarnaast verzwakken deze chemische stoffen onze lichaamsbarrières, waardoor er verkeerde stoffen op verkeerde plekken in onze lichamen terecht komen. 

Hierdoor wordt er een steeds grotere druk gelegd op onze detoxcapaciteit. De effecten van deze steeds groter wordende toxische belasting, worden zichtbaar in de toename van chronische ziekten. Denk aan http://gzndenzo.nl/het-vrouwenhart/hart- en vaatziekten, reuma, kanker en tal van psychische aandoeningen. De gemeenschappelijke deler zijn de chronische laaggradige ontstekingen die we bij tal van deze ziektes zien. 

Laaggradige ontstekingen

Deze zogenoemde ‘low grade inflammations’ zijn milde ontstekingen die nauwelijks in het bloed aantoonbaar zijn, maar die ons immuunsysteem toch continue een beetje aan blijft wakkeren. Ons immuunsysteem zorgt ervoor dat ziekteverwekkers geen kans krijgen. Bij een heftige indringer (denk aan schadelijke virussen of bacteriën) zal ons immuunsysteem ook aanvallen met een heftige reactie, zoals flinke koorts. Dit dood in de meeste gevallen de indringers. 

Maar wanneer onze lichaamsbarrières door toxische belasting verzwakt raken, komen er makkelijker bacteriën en virussen binnen. Hierdoor wordt ons immuunsysteem mild getriggerd en zal deze ook mild reageren. Dus geen heftige koorts, maar wel een milde ontstekingsreactie. Hierdoor kunnen de indringers zich niet vermenigvuldigen, maar ze worden ook niet gedood, waardoor de laaggradige ontstekingen blijven bestaan.

Klachten

Op de lange termijn kan dit klachten opleveren. Je voelt je moe, futloos, hebt last van stemmingswisselingen, slapen gaat niet meer zo lekker en afvallen lukt niet of je blijft ontzettend jojo’en.

Je kunt je lichaam ondersteunen door gezond te eten, goed te slapen, regelmatig te bewegen en zoveel mogelijk toxische belastingen vermijden. Dingen die je kunt doen zijn letten op je cosmetica, check wat je op je huid smeert. Zou je er liever geen lik van nemen? Denk er dan nog eens goed over na of je het wel op je huid wilt smeren. Eet biologisch zo vaak als lukt, stop met roken, wees matig met koffie, alcohol en roodvlees. 

How to detox?

En om jezelf echt een power oppepper te geven, kun je kiezen voor een detoxkuur. Hiermee geef je je lichaam rust (door tijdelijk minder te eten), waardoor het makkelijker toe komt aan herstelwerkzaamheden, we stimuleren hiermee ons zelfherstellend vermogen.

Als je voor het eerst gaat detoxen is het verstandig dit (deels) op vrije dagen te plannen, afhankelijk van de vorm die je kiest. 

Je zult altijd minder energie binnen krijgen dan je gewend bent, waardoor je je moe kunt voelen. Je kunt last krijgen van ontwenningsverschijnselen, omdat je koffie en koolhydraten zoveel mogelijk laat staan. Meestal duurt dat een dag of 3, daarna voel je je juist vaak energieker dan ooit!

Het is verstandig om je te laten adviseren en begeleiden door een detoxcoach. Deze kijkt welke vorm van detoxen het meest voor jou geschikt is en houd een vinger aan de pols tijdens de detoxdagen. Zodat je er vliegend doorheen gaat en je erna als herboren voelt! Twee keer per jaar detoxen is een cadeautje voor je lijf. Goede momenten zijn aan in het voorjaar en in het najaar.