gezonde voornemens

In theorie zou het fantastisch zijn als je in een klap van al je ongezonde oude gewoontes af kunt zijn. Dat je zo binnen een maand de 2.0 versie van jezelf bent geworden. Klinkt fijn, maar in praktijk blijkt dat vaak toch een stuk lastiger. Waarschijnlijk komt het je wel herkenbaar voor dat je eind januari weer in dezelfde slechte gewoontes vervalt. Afvallen, minder stress, meer bewegen en stoppen met roken staan bovenaan het lijstje. Deze goede voornemens hebben alles te maken met drastische leefstijlveranderingen en dat is zo ongeveer het moeilijkste wat er is. De eerste weken zijn nog aardig vol te houden, maar al snel keren we terug naar onze oude patroon. Het volhouden van een gezonde leefstijl is een vak apart. 

In mijn spreekkamer behoren goede voornemens niet tot het einde van het jaar, ik probeer dagelijks mensen te motiveren tot dit soort goede voornemens. Vaak is dit bittere noodzaak voor mensen met (aanleg) voor hart-en vaatziekten. Mijn patiënten adviseer ik om de lat niet te hoog te leggen. Hoe graag we ook willen, aangeleerde gewoontes kun je niet binnen één week veranderen.

In de top drie goede voornemens staan vaak: stoppen met roken, minder alcohol en afvallen. Deze top drie heeft alles te maken met drastische leefstijlveranderingen en dat is zo ongeveer het moeilijkste wat er is. Een paar weken lukt nog wel maar het moet natuurlijk voor altijd! Het succes van alle inspanningen ten aanzien van afvallen is gering. 10% gewichtsverlies wordt door weinigen gehaald. Na 1 jaar is 2/3 weer terug op het oude (over)gewicht en vrijwel iedereen na 5 jaar. De meeste voornemens voor het nieuwe jaar zijn vaak al weer verbroken in de eerste 2 weken van januari. Toch jammer, want de voornemens zijn over het algemeen goed voor lichaam en geest.

Roken

Voor roken is het niet veel beter. Onderzoek wijst uit dat als een arts tegen 100 patiënten in zijn spreekkamer zegt dat ze moeten stoppen met roken er uiteindelijk maar 3 echt stoppen. Patiënten die een hartinfarct hebben gehad zijn gemotiveerder, maar patiënten die een dotterbehandeling ondergaan zien dit vaak als genezing en zijn veel minder geneigd te stoppen.

Afvallen

Een nieuw jaar nodigt uit tot een frisse start. 86% van de Nederlandse vrouwen die kampen met overgewicht, starten met diëten gedurende de eerste 3 maanden van het jaar. Ondanks ontelbare pogingen verliezen ook veel van hen de strijd ertegen omdat zij crash diëten volgen. De mislukte dieetpogingen maken dat deze vrouwen in een vicieuze cirkel terechtkomen van motivatieverlies, troosteten en afhankelijkheid van voedsel. Dit blijkt uit een nieuwe Europese studie onder 12.410 vrouwen. In 88% van de gevallen starten vrouwen met een dieet om zich beter te voelen. 89% van hen doet dat om er beter uit te zien. Het voorkomen van andere aandoeningen, zoals diabetes, hartziekten of depressie, zet 61% van de ondervraagde vrouwen aan om gewicht te verliezen. Deze cijfers schommelen naargelang de leeftijd van de ondervraagde personen. Het probleem bij goede voornemens is dat we vaak rigoureus iets willen veranderen en die verandering voor de rest van ons leven vol willen houden. Dat lukt vaak niet omdat deze doelstelling te groot en te veelomvattend is. Hierdoor verliezen we gaandeweg onze motivatie en onze interesse, of we geven het op wanneer de obstakels zich aandienen. Toch geloof ik heilig in motivatie, begeleiding en steun. Ik doe dat dagelijks in mijn spreekkamer.

5 tips om je voornemens vol te houden

  1. Kijk goed wat je zwakke momenten zijn en vermijd deze situaties of omgeving.
  2. Beloon jezelf. Stel jezelf doelen en trakteer jezelf op iets leuks als je dit doel hebt gehaald. Geef jezelf complimentjes en vertel je successen aan anderen.
  3. Geef er, na één keer gefaald te hebben, niet de brui aan. Leg de lat niet te hoog.
  4. Stel jezelf voor ogen dat winnen een veel beter gevoel gaat geven dan falen.
  5. En hoe zit het met meer bewegen en sporten? Het aanschaffen van een duur sportabonnement, een complete runnersoutfit of een roeimachine is gedoemd te mislukken en kost veel geld. Wat dan wel? Iedere dag na het eten de straat uitlopen en weer terug. Begin nou eerst met meer bewegen. De norm gezond bewegen is 7 dagen per week 30 minuten lopen. Ik vraag mijn patiënten om eerst 10 minuten bewust te bewegen per dag. Aangeleerde gewoontes kun je niet binnen één week veranderen.

We zijn allemaal mensen, geen robots. Ondertussen blijf ik mijn patiënten gaar motiveren, zodat ze een bewijs krijgen dat hun hart en vaten vooruit gaan. Voor voornemens die te maken hebben met het verbeteren van je gezondheid is het devies: volhard! of ‘gewoon’ volhouden.