goede voornemens beweging

“Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!” 

    Pipi Langkous

Uit onderzoek van de ING blijkt dat 8 op de 10 Nederlanders 1 of meerdere goede voornemens heeft. Daarbij staat meer bewegen/sporten op nummer 1. Naast meer bewegen staat afvallen, minder druk maken, gezonder eten en meer sparen ook al een aantal jaren in het bekende rijtje.
Waarom blijft dit rijtje zich ieder jaar herhalen? Als je ieder jaar meer gaat afvallen, en gezonder gaat eten, blijft er dan uiteindelijk nog iets van je over? 

Dit kan natuurlijk niet en daarom is het nu tijd om jezelf echt serieus te nemen. Zet woorden om in daden, zoals Pipi Langkous altijd zegt: ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan! 

Goede voornemens alléén werken niet

Het is niet makkelijk om je doelen te bereiken dit kost tijd en doorzettingsvermogen. Wanneer het gaat over goede voornemens willen we vaak streven naar een ideaal beeld. In de sportschool worden verschillende challenges aangeboden zodat je fit en strak het nieuwe jaar in kan. De december kilo’s kwijt binnen 6 weken klinkt natuurlijk als muziek in je oren. Je geeft je samen met een paar anderen op, en vol energie begin je aan de challenge. Op een groot bord worden je scores bijgehouden want dit schijnt te motiveren.. en omdat je buurvrouw naast je binnen 30 sec. 15 push ups kan wil jij binnen 30 sec toch echt 16 push ups.

Het probleem is dat wij altijd streven naar perfectie. Onze omgeving speelt hierbij een belangrijke rol. Er wordt van alles van ons verwacht  en we verwachten vooral veel van ons zelf, want tja als de buurvrouw die 15 push ups binnen 30 sec kan, dan moet ik dat toch zeker ook kunnen? Het antwoord hierop is simpel: kijk niet naar anderen maar kijk naar jezelf. Het gaat erom dat je gelukkig bent met wat je doet en hoe je dat doet. Balans is dan een belangrijk woord. Wanneer wij in balans zijn, voelen wij ons goed. 

Je kunt het wel willen, maar wil je het ook kunnen?

Maak je goede voornemens concreet!

Op 1 Mei 2019 wil ik 5 kg minder wegen, dit door 2x per week 1 uur te sporten. Dit doel is haalbaar en dat maakt het zo fijn. Je kunt jezelf allerlei onmogelijke doelen stellen maar ze vervolgens niet halen is nog veel erger. Begin klein en bereid je doel op den duur uit, dit geeft een veel beter gevoel dan het niet behalen van je doel. Vertel  je omgeving over je doelen, iemand anders teleurstellen is namelijk vaak erger dan jezelf teleurstellen. Waardering van iemand anders laat ons zelfbeeld en vertrouwen groeien. 

Onthoud 1 ding, als je de intentie hebt om iets te willen veranderen in je leven dan kan je er elke dag mee beginnen, dit hoeft echt niet perse op 1 Januari. 

Enjoy 2019!