jezelf een merk maken

Je bent een ambitieuze vrouw, je bent bezig met een fantastische loopbaan, maar hoe ontwikkel je een sterke ‘personal brand’, zodat je niet een van de vele managers, advocaten, artsen of accountants wordt maar een eigen merk van jou als expert! Door je te positioneren op deze manier creëer je veel meer waarde. 5 tips hoe je van jezelf een ‘personal brand’ maakt & onweerstaanbaar bent!

Tip 1. WIE WIL JE ZIJN?

Als eerste ga je voor je zelf bepalen wat wil je uitstralen, wie wil je zijn, hoe wil je anderen inspireren en wat maakt jou uniek? Om dit te bepalen laat je vooral inspireren door vrouwen waar jij tegen op kijkt. Ben je meer een Meghan Markle, Máxima of een Linda de Mol? Met welke inspirerende vrouw zou jij je willen identificeren?

Tip 2. MOODBOARD

Maak daarnaast ook een moodboard over jou als personal brand. Naast het inhoudelijke aspect (de kennis die je in huis hebt), is het belangrijk om te kijken naar wat jou nu écht typeert. Houd je van lekker eten, ben je een moeder, houd je van fashion of heb je een liefde voor interieur? Kijk vooral naar wat draagt bij aan jouw personal brand en wie je uiteindelijk wilt zijn. 

Wil je echt een eigen identiteit en je onderscheiden van je collega’s? Laat dan een Logo voor je maken met een huisstijl, zoals ik zelf ontwikkeld heb voor Dr. Mirre de Noo voor haar NOOCARE .

Tip 3. JIJ BENT DE EXPERT

Je hebt inmiddels een aardige CV opgebouwd, je hebt wellicht al 10 jaar ervaring, dus inmiddels ben je al echt een deskundige of expert op jouw vakgebied… gedraag je er dan ook naar! Met zoveel werkervaring en een track record mág dat ook. Dus positioneer je zelf als een expert in jouw vakgebied en/of in jouw branche en wordt bijvoorbeeld gastblogger bij bekende platformen als gzndenzo.nl

In het begin voelde ik me in rol als expert ook niet comfortabel, maar dat groeit, zeker wanneer mensen echt iets aan je blog of tips hebben!

Tip 4. SOCIAL MEDIA

Zorg vervolgens dat je social media tip top in orde zijn. 

LINKEDIN : Als eerste zorg voor een inspirerende LinkedIn profiel. Een mooie aansprekende lifestyle foto van jou en een bijpassende omslag foto. Vervolgens omschrijf je jezelf op een inspirerende wijze, bijvoorbeeld ‘ik help vrouwelijke ondernemers om van hun bedrijf een sterk merk te maken’ en niet ‘branding en marketing’, want wat zegt het laatste inhoudelijk over wat ik doe en voor wie? 

Maak er een totaalplaatje van en vermeld al je relevante werk met inhoudelijk stukjes: Wat heb je gedaan, waar was je verantwoordelijk voor en welke resultaten heb je behaald? Uiteraard kun je een LinkedIn profiel helemaal finetunen door recensies te verzamelen, projecten te delen etc. 

FACEBOOK EN INSTAGRAM: Mocht je gebruik maken van Instagram en Facebook zorg dat de uitstraling hier in terugkomt. Naast inhoudelijke content over jouw vakgebied, deel gerust ook content over wat jou inspireert. Let wel dat dit bij moet dragen aan jouw personal brand. 

Ben je niet goed in het visuele aspect van content creëren? Ga met een professionele fotograaf aan de slag en zorg dat je verschillende mooie lifestyle foto’s van jezelf laat maken, wat wij ook bijvoorbeeld voor Dr. Mirre de Noo en haar GZNDenzo hebben gedaan.

TIP 5. DURF!

Uiteindelijk moet je het gewoon doen! Durf je positie als expert in te nemen, zorg dat het verzorgd uit ziet en dat het een meerwaarde is voor de lezer. Maak jezelf onweerstaanbaar en be one of a kind! Dan wordt je vanzelf een merk.