tips startende ondernemers

Tips voor startende ondernemers | 5x de beste tips

Het is eindelijk zover. Je gaat starten als ondernemer. Maandenlang of misschien zelfs jarenlang heb je van dit moment gedroomd. Hoe zou het zijn als ondernemer? Krijg je voldoende klanten? Je baan gaf je niet voldoende voldoening meer en dus besloot je deze op te zeggen. Met onderstaande tips voor startende ondernemers leren wij jou hoe je efficiënter kunt werken. In het begin komt er zoveel op je af, dus alle hulp is zeer welkom.

Tip 1: email 

Laat niet de hele dag je email open staan. Als je ziet dat er een email binnenkomt dan wil je deze zo snel mogelijk beantwoorden. Maar realiseer jij je dat als je de email leest, je deze net zo goed meteen kunt beantwoorden. Misschien was je wel een offerte aan het maken voor een nieuwe klant en lees je de email tussendoor. Je bent dan afgeleid en daarna duurt het weer even voordat je midden in de offerte zit zodat je je klant kunt verleiden om gebruik te maken van jouw onweerstaanbare aanbod. Die email kan best wachten totdat je klaar bent met je offerte. Probeer emails 2 keer per dag te beantwoorden. 

Lees meer: hoe je van een potentiële klant een betalende klant maakt.

Tip 2: telefoongesprekken

Als ondernemer ontkom je er niet aan. Telefoongesprekken horen bij je ondernemersbestaan. De ene keer bel je met jouw boekhouder, een andere keer met een potentiële klant. Telefoongesprekken kosten best veel van je kostbare tijd. Ik hoor je nu denken: “kostbaar”? Inderdaad! Houd eens een week bij hoeveel minuten jij belt in een week tijd. Vermenigvuldig deze tijd eens met jouw uurtarief en waarschijnlijk zul je verbaasd zijn. Efficiënter is het om telefoongesprekken te voeren als jij in de auto zit. Maak belafspraken met iedereen die je graag wilt spreken en plan die tijdens een autorit. 

Tip 3: afspraken maken

Noem jij een eindtijd als je een afspraak met iemand maakt? De meeste startende ondernemers doen dat niet. De afspraak loopt dan ook vaak dusdanig uit dat jouw hele planning voor die dag in de soep loopt. Je kent het vast wel. De afspraak is gezellig, je kletst wat en als je terloops op je horloge kijkt, zie je dat je eigenlijk al lang weer aan je volgende klus zou moeten beginnen. En je bent nog niet eens tot de kern van de afspraak gekomen. Als je vooraf aangeeft dat je voor de afspraak bv. 90 minuten hebt ingepland dan weten jullie allebei waar je aan toe bent. Is er onvoldoende tijd dan plan je gewoon een volgende afspraak in. Zo heb je ook weer een nieuw contactmoment. Het is na 90 minuten dan ook gemakkelijker om het gesprek te beëindigen. Natuurlijk plan je wel tijd in om over koetjes en kalfjes te praten. Dat hoort nu eenmaal ook bij het zakendoen. 

Tip 4: social media

Hoe vaak kijk jij op jouw social media kanalen tijdens een werkdag? Vaak hoor ik dat ondernemers eigenlijk de hele dag door hun social media checken. Is dat echt nodig? Meestal niet dus doe het ook niet. Leer efficiënt te werken. Als je druk aan het werk bent, leg dan je telefoon omgekeerd op je bureau zodat je niet elk bericht ziet binnenkomen. Plan voor jezelf een aantal momenten per dag in dat je jouw social kanalen mag checken. Zet een lekker kopje koffie of thee en scroll dan even door de Insta stories of je Facebook pagina. Na 15 minuten heb je jezelf weer opgeladen en kun je weer door met je werk. 

Tip 5: hulp

Startende ondernemers willen vaak alles zelf doen en uitzoeken. Vaak wordt gedacht dat ze hiermee gaan besparen maar niets is minder waar. Op dit moment kun je als ondernemer niet meer zonder social media. Bij de start van je eigen onderneming heb je een Facebookpagina gemaakt, een Instagram account en misschien ook nog wel een eigen Pinterest pagina. Elke vrije minuut lees je alles om jouw pagina’s te laten groeien en hier klanten uit te krijgen. Als je hulp inroept van een professional, kun je deze tijd ook als me-time gebruiken. Zo kun je na een drukke werkdag jouw batterij weer opladen voor een volgende dag. 

Een halve dag training is helemaal niet zo duur als je denkt en in een paar uur tijd leer je alles over het algoritme en hoe je via Insta stories aan nieuwe klanten komt. Of je leert in 1 dag hoe je flink kunt groeien op Facebook en er wordt zelfs content voor een jaar met jou samen bedacht en ook meteen geplaatst. En die prijs voor een trainingsdag? Die heb je daarna zo weer terugverdiend als je alles weet over die strategie die echt werk voor jouw bedrijf. 

Lees meer: over social media trainingen van een ervaren online ondernemer. Klik hier

In de blogs die gaan volgen, ga ik nog veel meer tips voor startende ondernemers met jou delen. Hoe ik 170.000 likes op Facebook kreeg. Of hoe je groeit op Pinterest naar 500.000 maandelijkse kijkers of 35.000 lezers in 28 dagen op je blog krijgt.