verstopping voorkomen

Wat is verstopping?

Verstopping wordt ook wel obstipatie genoemd. Obstipatie ontstaat doordat je ontlasting te lang in je darm blijft zitten. In de dikke darm wordt namelijk vocht aan de ontlasting onttrokken. Dus hoe langer de ontlasting in de dikke darm zit, hoe harder en droger de poep wordt. En dat is vervelend.

Want daardoor moet je harder en langer persen op het toilet en loop je kans op een aantal heel vervelende aandoeningen, zoals aambeien, een kloofje je bij de anus of chronische buikpijn.

Wanneer heb je verstopping?

Ieder mens heeft zijn eigen ontlastingspatroon. Sommige mensen gaan wel 3x keer per dag naar het toilet om te poepen en anderen maar 3 keer per week. Dat is allemaal normaal. We spreken van verstopping wanneer het poepen moeilijk gaat en iemand minder dan drie keer per week moet poepen.

Hoe voorkom jij verstopping?

  1. Drink voldoende. Water en andere vloeistoffen. Wanneer er meer vocht in je ontlasting zit, hoeft de darm minder hard te knijpen en passeert de ontlasting makkelijker door de darm.
  2. Eet voldoende vezels. Wanneer je vezelrijke voeding eet, zorgt dat er voor dat door osmotische werking de darm beter in staat is het vocht in de ontlasting vast te houden. De ontlasting blijft dus soepeler van consistentie en kan makkelijker passeren. Mocht het nu al wat moeizamer gaan: probeer eens een week lang elke dag tenminste 2 lepels ongebroken lijnzaad te eten in bijvoorbeeld yoghurt. Helpt gegarandeerd!
  3. Beweeg voldoende. Wanneer je onvoldoende beweegt, kan je darm ook lui worden. Inactief zijn vermindert de peristaltiek (beweging) van de darm en daardoor staat de ontlasting langer stil in de darm. Het gevolg hiervan is dat deze harder en droger wordt.
  4. Ga op tijd naar de toilet. Soms heel lastig en sociaal onhandig om meteen naar de toilet te gaan als je aandrang voelt. Toch is dat het allerbeste voor je darm! Wanneer jij dat signaal onderdrukt, wordt het op den duur steeds moeilijker om het signaal te herkennen. Hierdoor blijft de ontlasting weer te lang in je darm en wordt het weer teveel ingedikt.
  5. Een goede houding aannemen op het toilet. Met behulp van een voetenbankje creëer je gemakkelijk een goede zithouding. Ga iets voorover gebogen zitten met een krukje onder de voeten, zodat de knieën iets omhoog komen. De darm kan zich op die manier het beste legen en daardoor blijft er geen ontlasting onnodig lang in de endeldarm achter.