Met bijna 8 miljoen (!) gebruikers is Nederland wereldkampioen LinkedIn en voor ons ambitieuze vrouwen ook hét zakelijke social media platform om jezelf professioneel zichtbaar te maken. Je kunt er als ondernemer via dit platform nieuwe klanten aantrekken, je netwerk vergroten, jezelf als expert in je vakgebied neerzetten en anderen inspireren. Om professioneel op te vallen tussen de miljoenen gebruikers bij het juiste publiek is het van belang dat je je jezelf juist profileert. Dit betekent niets anders dan dat je ervoor zorgt dat je offline persoonlijkheid, unieke kenmerken en ervaring een match is met je online presentatie. Ik geef je graag 3 tips waarmee je jezelf professioneel kunt profileren via LinkedIn:

Beschik over een professioneel online visitekaartje

Een eerste indruk als professional maak je steeds vaker online. Wanneer bijvoorbeeld iemand jouw naam in de zoekbalk van Google typt, verschijnt vaak als een van de eerste resultaten je LinkedIn profiel. Net als bij een (eerste) ontmoeting face-to-face wil je natuurlijk dat die eerste, online indruk goed is, hij is immers snel gemaakt. Je kunt een goede, online indruk bieden door over een professioneel online visitekaartje te beschikken. Oftewel: een optimaal ingericht LinkedIn-profiel. Belangrijke onderdelen hierbij zijn: een aansprekende kopregel (de regel onder je naam), een professionele profielfoto, een omslagfoto, een aansprekende samenvatting (ook wel ‘info’ genoemd), een overzicht met relevante werkervaring en opleidingen/cursussen en een aantal aanbevelingen.

Om een aansprekende kopregel en samenvatting te schrijven kan inzicht in wat kenmerkend en typerend voor jou is goed helpen. Wat zijn bijvoorbeeld 3 sterktes van jou? Over welke (unieke) kwaliteiten beschik je? Welke waarden vind je belangrijk? Ook een belangrijke: welk probleem kun jij goed oplossen? Welke resultaten heb je tot nu toe behaald? Van welk onderwerp weet je alles af? Vind je het lastig om dit voor jezelf te bedenken, vraag het dan eens aan 5 personen, zoals aan vrienden, familie, collega’s. De uitkomsten die gegeven worden zijn vaak niet alleen heel leuk om te ontvangen, maar ook nog eens waardevol. De overeenkomsten die genoemd worden zijn waarschijnlijk voor jou typerend.

Jezelf professioneel profileren vraagt om een strategische blik

LinkedIn is een krachtig platform en wanneer je je goed profileert en je expertise structureel onder de aandacht brengt, kan het positieve gevolgen met zich mee brengen. Zoals nieuwe, potentiële klanten die geïnteresseerd zijn in jouw aanbod, of bijvoorbeeld het uitbreiden van je (online) netwerk met invloedrijke personen.

Je profilering goed en met aandacht aanpakken vraagt om een strategische blik. Oftewel: dat wat je laat zien en vertelt over jezelf, bijdraagt aan je professionele ambities. Zoals een bepaalde omzet behalen, een hogere positie bij je werkgever bereiken of een groot publiek inspireren met jouw visie, kennis en ervaring.

Om je profilering strategisch aan te pakken is het van belang dat je nadenkt over welke professionele ambities je hebt, welk publiek je graag wilt aanspreken en wat hen interesseert, wat jouw mening over jouw werk/vakgebied/onderwerp is (je visie) en wat je bijvoorbeeld wilt voor elkaar wilt krijgen in deze wereld (je missie). Wanneer je dit in kaart hebt gebracht en verwerkt in datgene wat je laat zien en vertelt, dan pak je je profilering strategisch aan en draagt het bij aan het behalen van je professionele ambities.

Voeg waarde toe aan je berichten in plaats van mededelingen

Jezelf juist profileren via LinkedIn en dus een goede (online) naam opbouwen is dus voor velen interessant, maar je valt niet zomaar op tussen de miljoenen gebruikers. Wellicht zijn er tientallen anderen die over een expertise zoals jij beschikken en vergeet niet dat er zoveel informatie wordt gedeeld via LinkedIn, dat je publiek ook kritischer kijkt naar wat wel en niet interessant is om te bekijken. Waar je zeker niet door opvalt? Het plaatsen mededelingen in je berichten. Zoals:

‘Ik heb vandaag een interessante training gevolgd bij X bedrijf en dat ging goed! Bedankt X en Y voor de gastvrijheid en de nieuwe ideeën die ik heb opgedaan.’

Of

‘Ik heb een nieuwe opdracht bij X organisatie. Heel veel zin in deze nieuwe uitdaging.’

Een gemiste kans wanner je dit type bericht (mededeling) deelt, als je het mij vraagt. Het idee was goed. Super dat je het lef hebt om te delen, maar door alleen een mededeling te doen gooi je direct de kans weg om waarde toe te voegen. Want, leuk dat je die training hebt gegeven, maar ‘wat heb ik daaraan’ denkt het kritische publiek?

Door een mededeling te doen val je niet meer op tussen de miljoenen gebruikers op LinkedIn. Waardevolle berichten, met een tip, een mooi inzicht of inspiratie waarmee je je publiek raakt: daarmee val je op en blijf je positief hangen bij je publiek.

Britt Noppen
Britt Noppen is het gezicht achter Publiekfabriek en helpt ondernemers consistent en professioneel zichtbaar zijn op LinkedIn. Personal branding en LinkedIn zijn haar favoriete onderwerpen. Via GZNDenzo geeft Britt, met een gezonde dosis Hollandse nuchterheid, tips hoe je professionele zichtbaarheid naar een hoger niveau kunt tillen door je gezicht, persoonlijkheid, kennis en ervaring strategisch en waardevol zichtbaar te maken bij het juiste publiek op LinkedIn.