Is BMI een graadmeter voor je gezondheid?

Is BMI een graadmeter voor je gezondheid? Een ‘gezond’ BMI, wat zegt dit eigenlijk nog?

Als vrouw zal je hoogst waarschijnlijk de term BMI, body mass index kennen. Een formule die aangeeft hoe het met je gezondheid staat, of je een gezond gewicht ten opzichte van je lengte hebt.

Een makkelijke formule die overal online in calculators te vinden is. Je hoeft enkel gewicht, lengte en geslacht in te vullen en je krijgt direct te zien of je voldoet aan een standaard gezondheid. Ligt jou BMI tussen de 19 – 25 dan heb je een gezond gewicht. Ligt het hieronder dan heb je ondergewicht. Val je tussen de 25 – 30 dan heb je overgewicht en boven de 30 heb je ernstig overgewicht. Supermakkelijk toch? Wrong! Lees hier waarom ik niet van mening ben dat BMI een graadmeter is voor je gezondheid.

BMI: Verouderde formule

De formule houdt echter geen enkele rekening met spiermassa en vetmassa. 30 kilo vet gedraagt zich nu eenmaal heel anders in het lichaam dat 30 kilo aan spieren.  Volgens de BMI-formule heeft een vrouw van 1.60m met een gewicht van 64 kilo al overgewicht. Je bent te zwaar voor je lengte wordt er aangegeven. Te gek voor woorden eigenlijk!

Het zegt dus niets over de spiermassa die bij de ene vrouw van 1.60m misschien wel boven de 30% ligt, met een vetpercentage van 23%, waardoor ze super fit is. Bij de andere dame met hetzelfde gewicht kan de spiermassa rond de 21% liggen en het vetpercentage rond de 40%. Dat is weer een heel ander verhaal.

Zo kun je dus ook een gezond BMI hebben en toch veel (ongezond) vet op je buik hebben, waardoor de formule ook dan te weinig richting geeft.

Wat is dan wel een goede graadmeter?

Een goede indicator voor gezondheid voor de komende 5 jaar, kunnen we tegenwoordig goed inschatten met het visceraal vet cijfer. Visceraal vet is het diepe buikvet dat rond de organen ligt. Dit vet beschermt onze organen tegen vallen en stoten, maar kan onze organen in de verdrukking brengen wanneer deze te hoog wordt.  Een verhoogd visceraal vetgehalte wordt onder andere in verband gebracht met een verhoogd risico op coronaire hartziekte, metaboolsyndroom, insuline resistentie, depressie, beroerte en obesitas, om er maar een aantal te noemen.

Visceraal vet

Het visceraal vet kan op verschillende manieren gemeten worden, onder andere met een dexascan, met professionele weegschalen en via het handmatig meten van vetmassa. Er worden verschillende meeteenheden aangehouden. Een goede indicatie en een makkelijke manier voor thuis is je buikomvang meten met een meetlint! Je meet daarbij net boven de navel. Een gezonde indicatie voor vrouwen is een buikomvang van onder de 80cm en voor mannen onder de 94cm.

Dus gooi die weegschaal er uit en vervang deze voor een meetlint in de badkamer! Je weet nu dat het idee dat BMI een graadmeter is voor gezondheid verlaten is. Dus meet jezelf af en toe op en weet wanneer je actie moet ondernemen. Door gezond te eten, gezond te bewegen, goed te slapen en regelmatig te ontspannen, kun je ervoor zorgen dat je visceraal vet in een gezonde range blijft.

Meer lezen over een gezond gewicht en een gezond lijf:

  1. Lees hier over body shaming.
  2. Lees hier over afvallen door je leefstijl aan te passen.
  3. Lees hier over een gezonde en gelukkige leefstijl!