Menu Sluiten

De juiste toon, tijd en oprechte interesse: een gesprek over kanker

gesprek over kanker

Je bent leidinggevende en wordt in je team geconfronteerd met een collega die geraakt is door kanker. Hoe voer je als leidinggevende dan het gesprek hierover? Weet jij de juiste toon te raken? Schiet je gelijk in oplossingen? Vind je het lastig te bepalen wat je nu wél en niet bespreekt?

Tips voor een gesprek over kanker

Het onderwerp ‘kanker’ is beladen. Voor degene die er door geraakt is, voor jou als leidinggevende en voor je team. En toch is het van belang dat we het zien als een normaal gespreksonderwerp. Dat is in ieder geval waar ik een bijdrage aan wil leveren. Door mijn eigen ervaringen met kanker, weet ik dat kanker een lastig gespreksonderwerp is. Met de juiste toon, tijd en oprechte interesse kom je een heel eind. Hieronder geef ik jou als leidinggevende een hoop tips. Zo ben je voorbereid mocht je in je team te maken krijgen met kanker. Prettig voor jou, voor je team en zeker voor je collega die geraakt is door kanker.

  • Als je collega vertelt dat hij of zij kanker heeft, raakt deze boodschap jou ook. Zeg wat je voelt. Of geef aan dat je niet weet wat je moet zeggen als je er geen woorden aan kunt geven. Laat het bericht het bericht zijn en schakel nog niet over naar de regelmodus. Plan wel een volgende afspraak om verder te praten.
  • Vraag wat jouw collega nodig heeft en ga niet invullen. Ik schreef eerder al eens over goedbedoelde adviezen van collega’s in plaats van de vraag ‘Wat heb je nodig?’ te stellen.
  • Maak afspraken over wanneer je elkaar spreekt, hoe je de rest van het team informeert en wie dat doet. De ene collega zal direct zelf de regie pakken terwijl de andere collega meer hulp daarbij nodig heeft. Eigenlijk stel je samen een soort communicatieplan op. En stel dit plan bij, mocht dat nodig zijn.
  • In bepaalde fases van de ziekte heeft jouw collega de handen vol aan behandelingen en herstellen. Dat is de periode dat jij het contact tussen jullie onderhoudt.
  • Is je collega toe aan koffie drinken? Op het werk of digitaal? Plan deze afspraak in en neem de tijd. In mijn blog ‘Terug naar kantoor na lange afwezigheid, tips!’ vertel ik hoe ik de eerste keer koffiedrinken op het werk heb ervaren.
  • Wil je collega aanhaken bij een (digitaal) werkoverleg? Spreek dan af of het alleen meeluisteren is op de achtergrond of ook daadwerkelijk deelnemen aan het overleg. Dat schept geen verkeerde verwachtingen.
  • Vergeet de rest van het team niet en communiceer ook met hen. Deze periode kan voor iedereen emoties oproepen. Geef aan als hun collega op kantoor komt voor een kop koffie of digitaal aanhaakt bij het werkoverleg. Leg uit welke afspraken jullie maken over de op te pakken werkzaamheden bij een eventuele re-integratie.
  • Leg afspraken vast. Dat klinkt zakelijk maar voorkomt misverstanden.
  • Ben open naar elkaar en geef aan wat je van elkaar verwacht en nodig hebt. Hoe lastig dat soms ook is.

Zoals je waarschijnlijk wel is opgevallen, gaan deze tips bijna allemaal over een goede communicatie. Waarin jij als leidinggevende een belangrijke rol speelt. De manier waarop het eerste contactmoment verloopt, bepaalt vaak de rest van het traject. Jouw reactie als een collega bij jou komt en vertelt wat er aan de hand is, is dus van groot belang!

Meer info

Heb je nog vragen of wil je meer informatie over het voeren van het gesprek over kanker op de werkvloer? Laat dan een bericht achter op mijn website, op Linkedin of via Instagram.

Deel dit artikel