Home / Carrière / We kunnen gelukkig niet multitasken

We kunnen gelukkig niet multitasken

Wij mensen blijken niet goed (lees: gewoon niet) te kunnen multitasken. Welke activiteiten je ook probeert te combineren, minstens één van beide lijdt eronder. En dat is een zegen voor de mensheid! Oja? Jazeker. Orthopedagoog Lisa Dillen legt je uit waarom.

Denk eens aan het fijnste momentje van je dag. Was het ’t zonnetje dat al scheen toen je wakker werd? Was het een onverwacht lekker ontbijtje? Of leuk liedje op de radio? Koffie met een collega? Ontving je een lief of leuk berichtje van een vriend of vriendin? Bleek er toch nog pindakaas in huis te zijn en zat de verwachte file mee? Zorgde je kindje voor een lach op je gezicht? Bedenk je eens.. Wat was jouw favoriete momentje van de dag tot nu toe? Misschien herken je iets uit de voorbeelden hierboven. Misschien had je al direct iets in gedachten, of misschien ben je nog steeds aan het denken. Alle opties zijn goed. In de tijd dat ik je aan het denken zet over je lievelingsmomentje van de dag, heb je namelijk een aantal dingen niet kunnen doen, namelijk:

– chagrijnig zijn
– piekeren
– doemdenken
– balen
– stressen

En is dat jammer? Nee. Mis je het? Lijkt me niet. DIT is het voordeel van niet kunnen multitasken. Wanneer je aandacht hebt voor wat je fijn vindt, wat er goed gaat, wat je vrolijk maakt of waar je dankbaar voor bent, kun je niet tegelijk aan nare dingen denken, of piekeren. Dank u wel hersenpan. 

Waarom is dit zo’n verrijking van je leven? We weten nu dat je niet tegelijk dankbaar en chagrijnig kunt zijn. Wat we ook weten is dat hetgeen je aandacht schenkt, groeit. Een plantje groeit als je het water geeft. Een baby geeft als je haar voeding geeft. In je hoofd werkt het niet anders: dat wat jouw focus heeft, waar jouw aandacht naar toe gaat, groeit. Een derde wetenschap die we bezitten, is dat gedachten je gevoel bepalen. Niet een gebeurtenis zorgt voor je gevoel, maar de (bijna automatische) gedachte die je erover hebt.

We kunnen dus een aantal dingen stellen.

  1. We kunnen niet dankbaar en chagrijnig tegelijk zijn.
  2. Wat je aandacht geeft, groeit.
  3.  Gedachten bepalen onze gevoelens. 

Heb jij voornamelijk aandacht voor de minder fijne dingen, de tegenvallers, of de stressfactoren? Dan groeit dit gevoel. Lukt het je vooral aandacht te hebben voor wat goed gaat? Dan groeit het fijne gevoel.

Hoe pas je dit zelf toe in de praktijk? Begin met het dagelijks bijhouden van een lijstje #dankbaarheden. Ik daag je uit: verzamel er 10 per dag. Fijne momentjes, mooie gedachten, bijzondere plaatsen, lekkere snoepjes, waardevol gezelschap.. spaar ze allemaal, en doe het iedere dag. Het voorkomt niet dat je nooit meer baalt, verdrietig bent of in de stress schiet. Het zorgt er wel voor dat je meer aandacht hebt voor het positieve – en daarmee jezelf het heuglijke plezier doet lekkerder in je vel te zitten.

Denk je nu ‘Wow, 10 is veel. Dat lukt me nooit’. Lees dan bovenstaand artikel nog eens.

Denk je: ‘Laat ik het proberen, ik ben benieuwd hoe het werkt’, dan heb je jouw eerste #dankbaarheidje al te pakken!

Recente artikelen van Lisa Dillen (alle artikelen)
Deel dit artikel