tips tegen dip

Einde van de vakantie, even niet zo naar je zin op het werk, hormonale schommelingen, ingrijpende gebeurtenissen, maar ook zonder directe oorzaak.. soms zitten we gewoon even niet zo lekker in ons vel. En dat mag! Een dip is niets om je voor schamen. Sterker nog: het is normaal. 1 op de 5 mensen krijgt ooit in z’n leven te maken met een flinke dip. Soms gaat dat rotgevoel niet vanzelf weg. Lees hier wat je ZELF kunt doen om hier verandering in te brengen.

Zorg dat je iedere dag afwisseling zoekt in drie soorten activiteiten:

1. Activiteiten alleen. Ter inspiratie: Netflix, (luister)boek, schrijf, teken, schilder, kook, doe interieurinspiratie op, speel een spelletje, lees je lievelingstijdschrift, pak met de Headspace App een mindfulness momentje (kan al vanaf 3 (!) minuten) of doe een dansje in de kamer. Want van YMCA eens per week wordt niemand slechter. Of lees deze blogs nog eens terug over hoe je blij wordt cycli-van-het-levenzo-haal-beste-week.

2. Activiteiten met anderen. Denk aan een lekker ‘bakkie’ met een vriend, vriendin of collega, een gezelschapsspelletje of een belletje. Sociale relaties zijn niet alleen leuk voor erbij, maar een voorwaarde voor geluk. Ga in gesprek met een ander en stel je kwetsbaar op. Dat nodigt de ander uit dit ook te doen. Je zult zien: je bent niet de enige. Een gevoel van herkenning en erkenning zorgt voor verbondenheid – en daarmee geluk.

3. Sporten of bewegen. Denk klein! Op de fiets naar de Appie, een blokje om met (of zonder) hond, neem de trap (indien geen gevoelstemperatuur van 50 graden – het moet wel leuk blijven). Of ga voor die hardloopsessie met een goede beat in de oren. Laat je inspireren door korte efficiënte work-out programma’s, zwemsessies of interactieve groepslessen (ik beloof je: prima uitzicht; die instructeurs). Een halfuur beweging op een dag beïnvloedt je stemming al positief. Go get it! 

Ik daag je uit. Koppel vanaf vandaag aan het eind van je dag een cijfer tussen 1 en 10 aan hoe het met je gaat. Voor 1 geldt: ik zit totaal niet lekker in mijn vel. Voor 10 geldt: ik voel me helemaal happy. Schrijf of typ erbij hoe je tot dit cijfer komt. Houd dit minstens een week vol en bekijk eens; welke activiteiten gaven jou meer positieve energie? Was het cijfer hoger op de dagen dat het je lukte om alle drie de activiteiten uit te voeren? Onderzoek toont aan van wel. Probeer en ervaar het zelf! 

Beïnvloedt de dip je dagelijks leven, is je motivatie en plezier verdwenen en overwegen de negatieve, sombere gedachten? Maak dan een afspraak met je huisarts om je kijken hoe je hier vanaf komt, want dat is altijd mogelijk! Gun jezelf de beste ondersteuning, zodat je zo snel mogelijk weer lekker in je vel zit, ook zonder vakantie en/of plein soleil.