Wat is het verschil tussen ADHD en ADD

Wat is het verschil tussen ADHD en ADD | Uitleg van een expert

‘Hoezo heeft jouw kind ADHD? Die is toch helemaal niet zo druk?’. En: ‘Ik ga niet laten testen want ik wil geen stempeltje voor mijn kind’.

Beide uitspraken zijn veelgehoord. En beide uitspraken zijn helaas vaak op verkeerde informatie gebaseerd.. Want ADHD gaat niet enkel om ‘druk zijn’. En testen heeft niet als doel zomaar een stempeltje te drukken. Lees hieronder waarom juist een dromerig, stil kind ook ADHD kan hebben; en waarom het fijn is als daar de juiste ondersteuning voor wordt georganiseerd. Kortom lees wat het verschil is tussen ADHD en ADD.

ADHD

ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder.
Drie kernsymptomen bepalen in hoeverre, en op welk gebied je hier problemen van kunt ondervinden.
– de mate van aandachtsproblemen;
– hyperactiviteit/overbeweeglijkheid;
– impulsiviteit (doen zonder nadenken).

Wanneer een kind voornamelijk problemen heeft op gebied 1: Aandacht en concentratie, wordt gesproken van ADD (ADHD zonder de H van hyperactiviteit). ADD is daarmee een stukje van de brede paraplu ADHD. Onder de grote paraplu kun je dus zowel ADD (problemen op gebied 1), ADHD (problemen op gebied 2 en 3) als het gecombineerde type hebben (problemen afwisselend op gebied 1, 2 en 3).

ADD en ADHD: een tweeling

ADD en ADHD worden soms beschreven als een twee-eiige tweeling. Als overeenkomst delen ze dat ze beide in het teken staan van aandachts- en concentratieproblemen. Ze kennen dezelfde ‘basis’. Het uit zich echter verschillend.

Stel je voor dat ADD en ADHD twee broertjes zijn: Piet (ADD) en Henk (ADHD). Piet (ADD) richt zich het liefst op één ding tegelijk. Hij richt zich op zijn rekentaak, en heeft in vergelijking met zijn klasgenoten een wat trager tempo. Dit, omdat hij in zijn fantasie al een mega mooi kasteel heeft gebouwd, op vakantie is geweest, van het vinkje op het bord een vogel heeft gemaakt in zijn gedachten, en ook gewoon ‘gewoon’ aan het dromen is. Even weg van de rekentaak – en weer terug. Je kunt je voorstellen dat Piet er met deze ‘uitstapjes’ wat langer over doet. Dit wil niet zeggen dat hij het niet kán!

Henk (ADHD) begint ook aan zijn rekentaak. Hij is als snelste klaar, maar blijkt ook de achterkant van zijn blaadje te zijn vergeten.. Want ondertussen wilde Henk ook weten wat Mien aan het doen was, moest hij plassen en houdt hij de juf scherp in de gaten of ze de boeken van de volgende les al heeft nageteld. Waar Piet zich laat leiden door zijn eigen droomgedachten, laat Henk zich leiden door wat er om hen heen speelt.

Kan het wel, maar lukt me niet

Beide broertjes hebben een heel vol hoofd, dat is duidelijk. Dat is al lastig genoeg. Daarbij: er bestaat een gat tussen wat zij kúnnen (het vermogen, hun capaciteiten) en wat zij uiteindelijk presteren. En als je je dat beseft.. het wel beschikken over de mogelijkheden, maar steeds gehinderd worden in het uitvoeren, snap je ook dat het fijn is om met een diagnose (als middel, niet als doel) de ondersteuning te kunnen organiseren. De ondersteuning die helpt om de potentie van Piet en Henk gemakkelijker tot uiting te laten komen.

Ben je benieuwd welke uitzonderlijke kwaliteiten AD(H)D met zich meebrengt? Lees deze in mijn vorige blog hier.