balans met druk gezin

Hoe kom je in balans met een druk (gezins)leven

Ken je dat.. druk met regelen? Rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan. Bij het schrijven van je boodschappenlijstje al onderweg naar de winkel, tijdens de boodschappen al bezig met koken, en tijdens het eten al met je hoofd bij het avondritueel met de kids? Herken je de behoefte om een momentje rust te hebben? Je bent niet de enige. Het is de uitdaging van onze tijd: balans met een druk (gezins)leven.

Herken je dit niet, maar zou je juist willen dat je wat meer áán stond, wat meer af kon vinken op je to-do-list en je energie level hoog was? Herken je dat het, wanneer je minder mag of kan doen, de opgave groter en groter wordt om de dingen die wel moeten, ook daadwerkelijk uit te voeren? Dat bijvoorbeeld die ene taak zoals een boodschap veel van je vraagt? Ook jij bent niet de enige. 

Balans en een druk (gezins)leven; hoe dan?

Balans. Ja, dat is the key. Dat horen we geregeld. Het wordt met hetzelfde gemak geadviseerd als wc-eend. Maar hoe dan; balans? En waar let je dan op?

Dag in, dag uit áán of juist uit staan hangt vaak samen met een negatieve spiraal: het lijkt of de dag aan je voorbij gaat. Of sterker nog: voor jou bepaald is. Van grip lijkt nauwelijks sprake. Je stemming overkomt je. Dit kan resulteren in somberheid, stress en spanning. Vervelend hieraan is: je brein vindt dat wel makkelijk, dus zal uit zichzelf niet een andere route kiezen. Positief hieraan is: je kunt je brein wel trainen, door aandacht te hebben voor de juiste technieken. 

We weten uit onderzoek dat je je beter kunt gaan voelen door aandacht te besteden aan 1) hoe je denkt, en 2) wat je doet. Naast het trainen van je brein door meer helpend te denken (1), speelt de mate waarin je actief bent op een dag dus ook een grote rol in je stemming (2). Wanneer je dus concreet weet hoe je met punt 2 rekening kunt houden, vergroot je ook de controle of grip die je ervaart op je stemming. 

Onthoud dit: een afwisseling van drie typen activiteiten op een dag kan je helpen om een positieve spiraal te verkrijgen of te behouden. Ofwel: je stemming te verbeteren. 

Hoe gaat dat in z’n werk?

Zorg dat je iedere dag afwisseling vindt in onderstaande typen activiteiten: 

  1. Activiteiten alleen. #me-time. Denk aan muziek luisteren, in bad, een boek, koffietje, tijdschrift, sporten, dansen, schilderen, schrijven of iets waar jij precies zin in hebt. Jij alleen. Al maak je er 10 minuten voor vrij; doe het. Voor je brein, dus voor je stemming.
  2. Activiteiten samen. Zorg dat je iedere dag iemand ziet of spreekt, al is het per telefoon (niet whatsapp). Even bellen, samenwerken, kletsen, you name it. Contact met anderen doet ons goed; een mens is niet voor niets een sociaal wezen. Benut het!
  3. Sporten of bewegen. En schrik niet, je hoeft niet dagelijks de gym te bezoeken om een prettige stemming te hebben. Slechts 20-30 minuten bewegen kan al een positief effect op je stemming geven. Neem de trap, ga op de fiets naar werk, doe boodschappen met de benenwagen of wandel een blokje om in de lunchpauze. 

Wil je je stemming verbeteren?

Vind dan balans in het soort activiteiten dat je uitvoert op een dag. Te veel van één van de drie, of zelfs alleen maar een van de drie, vergroot de kans op een negatieve, sombere spiraal. Dus, kijk eens kritisch hoe jouw dag eruit ziet – en pak die controle terug! Balans is een goede (dagelijkse!) afwisseling in activiteiten alleen, activiteiten met anderen en beweging. 

Wil je meer lezen over balans in je (gezins)leven en succesvol werken? Lees dan

  1. 10 tips van succesvolle mensen
  2. Hoe jij georganiseerd èn relaxed kan leven; tips van een chirurg

Tip: koop een mooie gezinsplanner en maak elke zondag een overzicht van alle activiteiten van jouw gezinsleden. Dat geeft rust en overzicht!