Koelen of juist niet?

Weet jij wat je moet doen wanneer je een enkelblessure oploopt tijdens het sporten? Moet je dan juist wel koelen of juist niet? Vaak wordt er direct geroepen dat je moet koelen. Maar is koelen wel zo handig of werkt dit juist averechts?

RICE regel voor een enkelblessure

Ooit is er een mooie regel in het leven geroepen zodat je weet wat je moet doen wanneer je een enkelblessure oploopt. Deze regel is onder fysiotherapeuten ook wel bekend als de RICE regel.

Rust, Immobilisatie (door bijv. tape) Compressie (door bijv. drukverband) Elevatie (hoog leggen) en als laatste ICE dus koelen! Niet voor niets dat de vrieskist bij de sportclub vol zit met coolpacks en dat je de sportbegeleiding of fysio vaak met cold sprays ziet. 

Niks is minder waar..

Wanneer je door je enkel gaat word je enkel vaak dik, warm en soms treedt er ook verkleuring op. Dit wordt ook wel een ontstekingsreactie genoemd. De enkel wordt dik door vocht. Vocht wordt aangemaakt door het lichaam om bescherming te bieden bij dreigende schade. Vocht zorgt dat zuurstof en voedingstoffen naar het aangedane gebied kunnen zodat je beter en sneller herstelt. Wanneer we gaan koelen, gaan wij de zwelling eigenlijk tegen. Dit werkt dus averechts. De ontstekingsreactie die ontstaat klinkt dus eigenlijk negatief maar is juist een herstelmechanisme. 

Positief effect van koelen

Het enige positieve effect van koelen is dat het afname geeft van pijn. Maar dit ‘positieve’ effect is ook direct het grootste gevaar tijdens het sporten. Pijn is juist een belangrijk signaal. Het lichaam maakt alles juist gevoeliger zodat je geen bewegingen maakt die nog meer schade geven. Door de pijn te verdoven, voel je minder goed wanneer je de schade verergert. IJs verdooft niet alleen het gevoel, maar ook de zenuwen in je gewricht waardoor je juist weer eerder door je enkel kunt gaan!

Wat kun je zelf doen aan je enkelblessure?

  • Neem paracetamol of ibuprofen tegen de pijn
  • probeer snel of je weer kunt lopen. Lopen bevordert het herstel
  • let op dat je bij het lopen je voet steeds recht naar voren plaatst. Als lopen de pijn flink verergert, kunt je beter met krukken gaan lopen de eerste dagen.
  • beweeg ook regelmatig je voet heen en weer als je zit of ligt. Zo voorkomt je dat het enkelgewricht stijf wordt

Tot slot

Wanneer de pijn aanhoudt is het verstandig om langs de fysiotherapeut te gaan. Een fysiotherapeut kan de blessure goed beoordelen en de enkel eventueel intapen. Daarnaast krijg je vaak gerichte oefeningen mee om je enkel te versterken en zo de kans op een terugkerende klacht te voorkomen.

Oefeningen voor het verbeteren van de stabiliteit van je enkel

Er zijn heel veel oefeningen welke je kunt doen om de stabiliteit van je enkel te vergroten denk bijv. aan:

  • staan op 1 been
  • op je tenen lopen
  • op je hakken lopen
  • op verschillende ondergronden lopen of staan
  • sprongvormen

Er zijn ook apps met verschillende oefenprogramma’s zodat oefenen nog leuker en effectiever is. Succes!

Weten wanneer er een foto van je enkel gemaakt moet worden?? Lees dan deze blog van onze Spoedeisende Hulp arts. Klik hier.