fit winter

Fit door de winter

Het lijkt misschien nog ver weg, maar over twee maanden begint de lente. En tijdens de koude wintermaanden is het heel aangenaam om met warme chocomelk en een dekentje op de bank te hangen en dat mag je ook zeker doen. Maar het is ook een goed moment om lekker naar buiten te gaan om te wandelen, fietsen of hardlopen. De norm is 30 minuten bewegen per dag, maar zeg eens eerlijk, haal je dat?

Goede voornemens?

De laatste jaren zijn we steeds meer gaan eten en minder gaan bewegen. Gezonde voeding, ontspanning en beweging horen bij een gezonde levensstijl en daarmee verklein je de kans op hart-en vaatziekten. Eind januari is het moment om de balans op te maken. Hoe gaat het met je goede voornemens en wat kun je doen om fit te blijven in de winter?

Ga naar buiten voor een portie Vitamine D

Ja, het is koud en vroeg donker, maar laat je niet weerhouden om naar buiten te gaan voor een extra frisse neus. Daglicht is een ‘voedingsbron’: het geeft ons energie en we worden er blij van. Vitamine D is één van de weinige vitamines die ons lichaam zelf aan kan maken. Het wordt aangemaakt in de huid onder invloed van zonlicht. Een groot gedeelte van de Nederlandse bevolking heeft een tekort aan vitamine-D en dat kan vervelende gevolgen hebben voor je gezondheid. Vitamine-D heeft een belangrijke invloed op onze spierfunctie, botten, hersenwerking en hart en vaatziekten.  En frisse lucht zorgt voor een heldere geest en meer concentratie.

Ook thuis kun je bewegen

Heb je geen zin om door de kou naar buiten te gaan? Plan dan thuis een 7-minute work-out in. Door lichaamsbeweging maak je dopamine aan en dat is het gelukshormoon dat je nodig hebt om lekker in je vel te zitten. Met bewegen geeft je je immuunsysteem een boost en dit kan helpen om griep te voorkomen. 

Blijf genoeg water drinken

Ook in de winter zweet je. Zorg ervoor dat je voldoende water blijft drinken om uitdroging te voorkomen. Als je een vochttekort hebt kun je je moe en duf voelen. Geen zin in koude bekertjes water? Kies dan voor thee. 

Meer trek? Snack met groente

Grote kans dat je in de winter net iets meer trek hebt in lekkere dingen. Maar een dieet van warme chocolademelk, koekjes en kaasjes is niet erg bevorderlijk voor je gezondheid. Het is ook niet heel gek dat je in de winter meer trek hebt in eten. Onderzoekers van de University of Exeter kwamen erachter dat we vanouds zijn gewend om in de winter meer vet op te slaan. Vroeger was er in de winter vaak minder te eten en als er dan een keer genoeg eten was, moest er voldoende worden gegeten. Extra trek? Maak dan een een gezonde soep van verse groenten (pompoen, pastinaak of zoete aardappel), perfect om als extra te eten voor je lunch of avondeten. Of snack met mandarijnen, snoeptomaatjes, wortels of een handje noten.