gezond zon genieten

De effecten van de zon op je huid

De lente van 2019 is al heel vroeg begonnen! Het is nog maar maart, de zon schijnt volop en de terrassen zitten regelmatig al vol. Heerlijk natuurlijk, om na een grijze druilige winter te genieten van het licht. Maar pas op! Het lijkt zo’n onschuldig lentezonnetje…maar ondertussen. Ik wil je niet weerhouden om van de zon te genieten, want dat is goed voor jouw vitamine D aanmaak. Maar bescherm alsjeblieft je huid!

SPF élke dag

Ook die vroege zon kan juist – in combinatie met een wolkeloze hemel – schade toebrengen. Vanaf nu moet je dus écht elke dag na je dagverzorging een zonbescherming met SPF opbrengen. Het is absoluut het behoud van je huid, zodat je minder rimpels krijgt en spaart je bovendien een hoop moeite en geld om later de toegebrachte schade te herstellen. 

Eet je mooi

Je kunt je huid ook van binnenuit versterken tegen UV-schade door bepaalde voedingsmiddelen te gebruiken. Er is voldoende keuze uit verschillende producten die je kunt eten en drinken. Ze zijn overal makkelijk en goedkoop te verkrijgen. 

Mijn persoonlijke favorieten zijn:

  • Groene thee: zit vol catechines: dat is een groep stoffen met antioxidante werking die je lichaam beschermen tegen huidkanker, doordat ze werken als een antioxidant. Om het goed te doen moet je wel cafeïnevrije groene thee gebruiken.   
  • Citrusvruchten met bladgroenten en amandelen: maak daarvan heerlijke smoothies waarin je voeding die rijk is aan vitamine C (zoals citrusvruchten en groene bladgroenten) combineert met voeding die rijk is aan vitamine E (zoals amandelen en rauwe zaden). 
  • Tomaten: bevatten lycopeen: dat is een zeer sterke antioxidant die je huid beschermt tegen UV-beschadiging. Tomatenpuree, tomatenpasta en andere gekookte tomaatproducten bevatten een hoog gehalte. Het beste effect bereik je door tomaten te combineren met gezonde vetten, zoals rauwe olijfolie. Lycopeen vind je ook in: guave, papaja, watermeloen en rode grapefruit.
  • Cacao: beschermt je huid tegen Uv-straling met flavonoïden. Je moet dan wel kiezen voor biologische pure chocolade van minstens 80% cacao (hoe puurder, hoe beter!). Fijn om te weten dat je je als je dit snoept (mits met mate) nu eens niét schuldig hoeft te voelen…
  • Zoete aardappelen: vormen een rijke bron vol bètacaroteen. Uit onderzoek blijkt dat dit beschermt tegen zonnebrand. Deze carotenoïde zit ook in: wortels, pompoen, mango, papaja en donkergroene bladgroenten. Met zoete aardappel kun je makkelijk de heerlijkste gerechten maken.