We hebben het allemaal druk en willen ons toch zo goed en fit mogelijk voelen. Zeker als hardwerkende vrouw moeten we goed voor onszelf zorgen. Zodat wij gezond en wel de hoeksteen van het leven kunnen zijn wat we met veel liefde, ambitie en passie hebben opgebouwd. Maar hoe doe je dat nu, goed voor jezelf zorgen? Hier 5 tips voor een healthy, happy lifestyle!

Eat healthy, feel happy

Als jij voeding eet met energie, voel jij je energiek! Hetzelfde geldt voor voeding dat eigenlijk enkel vulling is. Eet jij troep, dan zal je je ook futloos en vermoeid voelen.

Eet daarom zo puur en onbewerkt mogelijk, als het kan biologisch! Eet zo’n 500 gr groente per dag van verschillende soorten en kleuren. Deze kun je makkelijk aanvullen bij elke maaltijd. Denk aan groente door je smoothie of havermout, mini komkommer, tomaat en paprika bij de lunch en een extra portie bij het diner. Eat good, feel good!

Beweeg

Zorg dat je dagelijks in beweging komt. De richtlijnen van gemiddeld zo’n 10.000 stappen per dag komen van de Japanse onderzoeker en arts Yoshiro Hatano, die hier in de jaren 60 onderzoek naar deed. Naast deze stappenrichtlijn is het ook aan te raden regelmatig (intensief) te sporten. Zeker voor vrouwen is sporten belangrijk voor de botdichtheid. Door ons lijf af en toe een flinke trainingsprikkel te geven, kunnen we het proces dat zorgt voor botontkalking vertragen.

Om je gezondheid nog een extra boost te geven, kun je er ook voor kiezen om nuchter te bewegen. Je komt dan nog voordat je gegeten hebt in actie. Intensief sporten is dan voor sommige mensen wat te veel, maar een flinke wandeling, een stuk fietsen, hardlopen of zwemmen is voor het gros goed te doen. Hierdoor spreekt je lijf de glucosevoorraad in de spieren en de lever aan. Waardoor deze na een tijdje op raakt en je lichaam over moet stappen op een andere bron van energie, onze vetreserves. Wanneer je dit gaat trainen, wordt je lijf steeds beter in het aanspreken van je vetreserves als energiebron. 

Vasten

Ga vasten! In de nacht hebben we een natuurlijke vast waarin ons lichaam om celniveau herstelwerkzaamheden uitvoert. Daarom is slapen ook zo belangrijk. Ons lichaam hoeft geen insuline aan te maken en niet bezig te zijn met de vertering van voedsel. Wanneer je deze natuurlijke vast wat langer doortrekt, geniet je ook langer van de voordelen hiervan. We noemen dit ook wel periodiek vasten, of op zijn Engels zoals je nu veel tegenkomt; intermittent fasting. Zo is een populair vast-schema de 16/8 methode. Hierbij stop je om 20.00 uur met eten tot de volgende dag 12 uur ’s middags. Hierdoor heb je dus een vast van 16 uur en een ‘eetraam’ van 8 uur. Pas dit eens 2 dagen in de week toe en kijk wat dit voor je doet. 

Mind ful of Mindfull?

Goed voor jezelf zorgen is ook goed zorgen voor je mentale gezondheid. Leef jij vooral in het verleden of ben je alweer met je hoofd bij de volgende stap? Er is alleen het NU. Wees aanwezig in het nu, geniet van de dingen om je heen. Wees je bewust van wat je ziet, hoort, proeft, ruikt en voelt. Ontspan, mediteer, doe aan yoga, lees een boek. Doe wat werkt voor jou.

Luister naar je lijf

Voel eens wat er in je lijf gebeurt. We worden van jongs af aan eigenlijk afgeleerd te luisteren naar de signalen. Heb je pijn? Kusje erop en klaar. Voel je je ziek? Paracetamol erin en verder. We gaan maar door en door en door. Het wordt weer tijd dat je gaat luisteren naar je lijf. Welke signalen geeft het? Wat voel ik eigenlijk. Ga opzoek naar de verbinding met je lichaam. Luister op tijd, zodat het niet hoeft gaan te schreeuwen.