intermittent fasting

Intermittent fasting, een term die je opeens overal voorbij ziet komen. Weet jij wat het is en of het iets voor je is??

Vasten in de oertijd

Vanuit de oertijd is de mens gewend periodes zonder eten te kennen. Voor voedsel moest gejaagd of verzameld worden. We moesten aan het werk om te kunnen eten. Er waren dus van nature periodes zonder voedsel en toen kon ons lijf daar al prima mee omgaan, er was zelfs voldoende energie om te jagen en verzamelen in tijden van schaarste.

Ontbijten als een koning

Je hebt waarschijnlijk 2 dingen geleerd in de afgelopen decennia. Dat je moet ontbijten als een koning en dat je 6 keer per dag moet eten. Over het belang van ontbijten bestaat geen enkel wetenschappelijk bewijs dat dit gezonder is dan niet ontbijten. Ook ‘het laten branden van onze motor’, door 6 keer per dag te eten is inmiddels achterhaald. We willen onze bloedsuikerspiegel juist stabiel houden en liever niet elke 3 uur laten pieken en dalen.

Vasten & vet verliezen

Vasten wordt van oudsher ingezet om het lichaam te laten herstellen. We zien dat er met periodiek vasten goede resultaten bereikt kunnen worden. Je kunt op een makkelijke manier je vetreserves aanspreken. Doordat je met vasten automatisch minder calorieën binnenkrijgt. Je lichaam maakt minder insuline aan tijdens de vast, waardoor deze optimaler gebruik gaat maken van je vetreserves, zonder hierbij je spiermassa af te breken. Een win win situatie dus!

Vasten toepassen in je dagelijks leven

Ook jij kunt genieten van een aantal gezondheidsvoordelen die het vasten te bieden heeft. Door intermittent fasting toe te passen, ook wel IF genoemd. Bij intermittent fasting ga je periodiek vasten. Hierbij heb je een ‘vastentijd’ en een ‘eetraam’. Een makkelijke manier van IF is via het 16/8 schema. 

Wanneer je na je avondmaal niets meer eet vanaf ongeveer 20 uur ’s avonds tot de volgende dag 12 uur ’s middags, creëer je een vastentijd van 16 uur. Je pakt hierin de nacht mee, dus dat is al mooi meegenomen. Om 12 uur de volgende dag neem je pas je eerste maaltijd. En verdeel je je maaltijden tussen 12 en 20 uur. Zo ontstaat er een eetraam van 8 uur.

Nu klinkt dat misschien heel heftig zo lang niet eten, maar zolang jij je vast niet doorbreekt met calorieën, is dit voor de meeste mensen prima vol te houden! Tijdens je vast mag je wel water, thee en zwarte koffie, maar dus geen dranken die calorieën bevatten. Zodra jij je ‘break-fast’ neemt, gaat je lichaam weer insuline aanmaken en doorbreek je de vast. 

Je kunt uiteraard schuiven met de tijden of een ander schema aanhouden. Geef je lichaam (en je mind) even de tijd om er aan te wennen, probeer het eens een maand meerdere malen per week toe te passen en kijk wat dit voor je doet!