Menu Sluiten

De gezondheidsvoordelen van groente

gezondheidsvoordelen van groente

“Ja ik eet groente, elke avond 2 opscheplepels” Dit is het antwoord dat ik vaak krijg als ik vraag hoeveel groente iemand per dag eet.

Als ik dan vertel dat we minimaal 500 gram groente per dag nodig hebben dan hoor ik vaak “hoe dan?” of “onmogelijk”.

De gemiddelde Nederlander eet namelijk zo een 143 gram groente per dag.

Maar even terug naar het begin.

Groente is super belangrijk om te eten want deze bevatten een hele hoop goede voedingsstoffen.
Dus hoe meer we hiervan eten hoe beter. De regel: ‘alles waar TE voor staat is niet goed‘ gaat bij groente niet op.
Alle groentes bevatten andere soort voedingsstoffen. Daarom is het van belang om af te wisselen en veel verschillende soorten groente te eten. Zo krijg je namelijk ook veel verschillende soorten voedingsstoffen binnen.
Groente is dus echt 1 van de betere voedingskeuzes. Het bevat weinig calorieën maar heel veel goede vezels.

Maar wat zijn dan eigenlijk de gezondheidsvoordelen van groente?

  • Door het eten van groente verklein je het risico op hartziekte
  • Je verkleint de kans op darmkanker en longkanker
  • De kans op diabetes type 2 is kleiner
  • Ze verlagen de bloeddruk

Hoe meer groente we dus eten hoe beter we voor ons lichaam zorgen, hoe meer vitaminen, mineralen, vezels en voedingsstoffen we binnen krijgen.

Maar hoe gaan we deze 500 gram dan halen?

Eigenlijk is het heel simpel, begin met het eten van groente bij elke maaltijd. Dus niet alleen bij het avondeten.
Start de dag met een gezonde smoothie waarin je groente verwerkt zoals bijvoorbeeld spinazie, boerenkool, rode biet, bleekselderij of komkommer.
Als lunch kan je kiezen voor een goed gevulde groentesoep, een omelet met groente, wat brood met rauwkost erbij of bijvoorbeeld een lekkere salade.

Eet smakelijk en geniet vooral. Kies voor groentes die jíj lekker vindt om je er ook echt goed bij te blijven voelen. Als je maar blijft variëren en afwisselen 🙂

Meer lezen?

Volgende blogs op GZNDenzo interesseren je misschien ook:

Recente artikels van Marloes Jobse (alle artikels)
Deel dit artikel