Home / Lifestyle / Waarom een morning routine jouw leven beter gaat maken

Waarom een morning routine jouw leven beter gaat maken

Onze expert en psycholoog Mignon Rutten geeft jou waardevolle tips om door middel van  een morning routine, de dag met meer energie te starten.

Oké laten we eerlijk zijn, er zijn genoeg ochtenden waarop we liever drie keer snoozen, ons nog een keer omdraaien en eindeloos door social media scrollen voordat we uit ons bed rollen. We weten echter ook allemaal uit ervaring dat op het nippertje de deur uit rennen met een haarborstel in je ene hand en een kop koffie in de andere hand, niet voor de meest relaxte start van de dag zorgt. Ook zorgt dit ervoor dat we vaak minder productief zijn, dan we willen.

Ik ben een ochtendmens, maar ook ik heb soms moeite met opstaan. Na verschillende dingen uitgeprobeerd te hebben, heb ik inmiddels een vaste routine in mijn ochtend gecreëerd. Ik merk dat dit zorgt voor meer rust en voornamelijk minder haast. Het creëren van ook jouw eigen morning routine, kan jou helpen om relaxter en scherper aan je dag te beginnen. Deze morning routine ontstaat niet vanzelf, dus ja, hier moet je wel je best voor gaan doen. But it’s worth it! Hieronder een aantal fijne tips die ik hierin vind helpen!

  • Maak je bed op. Nu moeten we onze moeders stiekem toch gelijk gaan geven. Het opmaken van je bed zorgt er namelijk voor dat je al start met een actievere flow van je dag. Er zijn zelfs onderzoeken gedaan, waaruit is gebleken dat mensen die hun bed opmaken succesvoller zijn. Stapelen dus maar die kussens. 
  • Drink elke ochtend voordat je de deur uit gaat in ieder geval één glas water. Dit zorgt ervoor dat je gehydrateerd de dag start. Zo geef je je lijf en huid alvast een boost in de ochtend. Vooral als je een echte coffeelover bent is dit verstandig, koffie onttrekt namelijk vooral vocht aan je lichaam. 
  • Maak een feestje van je ontbijt. Eten is voor veel mensen een van de favoriete bezigheden. Waarom zou je ontbijt dan niet ook iets mogen zijn waar je naar uitkijkt. Wissel bijvoorbeeld af wat je in de ochtend eet. Neem hiervoor ook wat meer rust, in plaats van dit al autorijdend of rennend op te eten. Al ga je vijf minuten ’s ochtends hiervoor zitten, zo creëer je al een meer rustige mindset. 
  • Schrijf een doel voor je dag op. Dit kan zijn iets wat je op je werk wilt bereiken, in ieder geval een half uurtje wandelen, je favoriete gerecht koken enz. Op deze manier start je de dag al op een productieve manier.
  • Kijk of je ook ’s ochtends al wat beweging mee kan pakken. Je lijf moet in de ochtend echt even wakker worden. Door meteen weer achter je bureau te kruipen net nadat je wakker bent, geef je je lichaam hier weinig kans voor. Sommige mensen doen een korte yoga workout in de ochtend. Neem een keer de fiets in plaats van de auto, wandel  daar waar je normaliter de bus neemt of neem de trap in plaats van die verleidelijke lift. 

De morning routine van de een hoeft niet die van jou te zijn. Stem dit dus vooral af op wat bij jou past. Het opbouwen, eigen maken en waarderen van een routine kost tijd. Gun jezelf deze dan ook. Het is goed om te starten met het eens een maand te gaan proberen. Je zult gaan merken dat je op deze manier  een voor jou fijnere en productiever dag kan creëren. Je neemt zelf de touwtjes in handen, in plaats van dat de dag jou overkomt. En je zult zien, je krijgt er op den duur veel meer energie van.