Menu Sluiten

Bestraling of bedrijfsarts? Naar welke afspraak ga ik?

De succesformule van samenwerken

Na een goed verlopen operatie is het tijd voor de volgende stap, de bestraling. Net voordat deze dagelijkse behandelingen starten, valt de uitnodiging voor het eerste gesprek met de bedrijfsarts op de mat. Wil je eerlijk weten wat ik dacht? Ik dacht……..’ook dat nog’……..

Wat een onhandig moment!

Mijn tweede bestraling en het gesprek met de bedrijfsarts zijn op hetzelfde moment. Ik bel om de afspraak met de bedrijfsarts om te zetten naar een telefonische afspraak. Dat gaat niet heel gemakkelijk, maar ik laat dat voor wat het is. De bedrijfsarts sluit als vijfde aan in mijn rijtje van artsen, op dat moment in volgorde van belangrijkheid.

Maar wat nou als ik eerder bij de bedrijfsarts was geweest?

Zou het handig zijn geweest als ik na de diagnose en vóór mijn operatie de bedrijfsarts al eens had gesproken? Zou dat iets hebben opgeleverd? Dat denk ik achteraf zeker! Want:

  • Het verduidelijkt de rolverdeling tussen leidinggevende en bedrijfsarts.
  • Je bespreekt wat de werkgever aan mogelijkheden of interventies heeft die jou kunnen ondersteunen in je proces.
  • En stel dat de leidinggevende voor het eerst een medewerker met kanker in zijn team heeft, dan kan hij of zij ook een beroep doen op de bedrijfsarts.

De voordelen van een gesprek tussen medewerker, leidinggevende en bedrijfsarts net na de diagnose worden niet altijd gezien. Ik zag de voordelen ook niet. Achteraf had ik dit gesprek graag willen voeren!

Kijk jij naar de mogelijkheden?

Niets is menselijker dan te kijken wat er niet lukt, of wat er absoluut niet kan. Waar voorheen de diagnose kanker betekende dat je stopte met werken, is er nu steeds meer ruimte om het gesprek te voeren over welke mogelijkheden om te werken je wél hebt. Werken is onderdeel van je leven, ook als je de diagnose kanker krijgt. Daarom is aangehaakt blijven bij je werk belangrijk. Stem met je leidinggevende en de bedrijfsarts goed af wat jij in welke fase van je ziekte wel en niet kunt, wat je nodig hebt en hoe zij jou daarin ondersteunen.

Net als ieder ander, ben en blijf jij medewerker van dat bedrijf, onderdeel van die afdeling en collega uit dat team. Met of zonder kanker!

Deel dit artikel