Home / Medisch / Waarom we juist blijer worden als we minder hebben (en willen)

Waarom we juist blijer worden als we minder hebben (en willen)

Expert Marloes ter Huurne legt uit waarom het veel beter voor je is, om minder te hebben.

Hij opent de deur met een blik die ik ken. Een blik die niet veel goeds betekent. Hij verplaatst de blik van mij naar de trap. Daar zie ik het, een pakketje, het zoveelste pakketje…

Weer kijkt hij mij aan. Ik weet het, de maat is vol. Het moment dat de tsunami van pakketjes een halt moet worden toegeroepen is daar. Mijn man, die het liefst zo veel mogelijk in letterlijke leegte leeft, kan de hoeveelheid spullen die ik ons huis binnenhaal niet meer aan.

Ineens voel ik dat ik er zelf ook klaar mee ben. Het online shoppen, het telkens weer bezwaard de bij de buren bezorgde pakketjes ophalen, het gedoe om dingen terug te sturen. In een fractie van een seconde besluit ik dat het nu zal stoppen. Ik loop achter mijn man aan de keuken in. “Ik ga je een belofte doen. Niet omdat ik jou tegemoet wil komen, maar omdat ik het zelf wil. Ik wil niets meer kopen en ga het ook niet meer doen. Een jaar lang ga ik niets meer aanschaffen buiten de puur noodzakelijke boodschappen.” Ik pak mijn telefoon en delete alle apps die maar iets met kopen te maken hebben.
De afgelopen weken is de sale gestart en deze had mij in zijn greep. Het ‘van-voor’ contrast in combinatie met het idee dat de beste deals snel vergeven zullen zijn schroefden mijn toch al niet geringe koopgedrag aardig op.*

Ik heb mooie en nuttige dingen gekocht, die ik vervolgens kon opbergen bij alle andere mooie en nuttige dingen die we al hadden. De constatering dat we genoeg van alles hebben, weerhield mij niet weer op jacht te gaan. Maar nu niet meer. Dat gejaag stopt nu, voor de rest van 2018. Het voelt als een bevrijding.

De vermindering van keuzemomenten geeft rust. Mijn hoofd wordt letterlijk minder belast.** Ik ervaar meer ruimte en veel minder onrust. Volgens mijn man zullen er ontslagen vallen bij PostNL. Dat zal wel meevallen. Het brengt hoogstens een verlaging van de werkdruk, waarvoor ze me vast dankbaar zullen zijn. Dit wordt een interessant jaar.

Bron:
*Gabler, C. B., & Reynolds, K. E. (2013). Buy now or buy later: the effects of scarcity and discounts on purchase decisions. Journal of Marketing Theory and Practice, 21(4), 441-456.
**Baumeister, R. F., Bratslavsky, E., Muraven, M., & Tice, D. M. (1998). Ego depletion: Is the active self a limited resource?. Journal of personality and social psychology, 74(5), 1252.
Levine, J. (2006). Not buying it: My year without shopping. Simon and Schuster.

Recente artikelen van Marloes ter Huurne (alle artikelen)
Deel dit artikel