Menu Sluiten

Rugklachten, hoe voorkom en behandel jij ze?

rugklachten

Lage rugklachten

Lage rugpijn is een veel voorkomende klacht. In Nederland heeft 4 op de 5 mensen wel eens last van zijn of haar rug. Rugklachten komen bij vrouwen meer voor dan bij mannen. Onder de lage rug wordt het gebied tussen de onderste ribben en de billen verstaan.
Wat kan je doen aan lage rugklachten en waar moet je op letten? Daar lees je in deze blog alles over.

Specifieke versus a-specifieke klachten

Allereerst wordt er een verschil gemaakt tussen specifieke en a-specifieke lage rugklachten. Onder a-specifieke lage rugklachten wordt rugpijn verstaan waarbij geen specifieke oorzaak aanwijsbaar is. Dit kan gepaard gaan met stijfheid, spierspanning en uitstraling in de benen. Van alle gevallen van acute lagerugpijn is ongeveer 95% aspecifiek (NHG-standaard). Specifieke lage rugklachten zijn klachten die veroorzaakt worden door een duidelijke onderliggende aandoening.
In deze blog ga ik het vooral hebben over a-specifieke lage rugklachten.

Oorzaken van a-specifieke lage rugklachten

Meestal ontstaan a-specifieke lage rugklachten door een combinatie van verschillende oorzaken, ook wel risicofactoren genoemd. Denk hierbij aan:

  • veel zitten, thuis of op kantoor
  • zwaar lichamelijk werk
  • vaak en zwaar tillen
  • veelvuldig buigen en draaien van de romp
  • obesitas
  • houding (recht op zitten, staan en lopen geeft de minste klachten maar vinden wij vaak erg vermoeiend)
  • onvoldoende beweging, waardoor je spierkracht en conditie vermindert
  • langdurige stress, hierdoor kan er veel spanning in de lage rug spieren ontstaan.

Nu we enkele verschillende oorzaken van lage rugklachten weten, kunnen we er ook iets aan gaan doen!

Behandeling

Wanneer je klachten niet minder worden of zelfs erger worden binnen een paar dagen, dan kun je contact opnemen met je huisarts of fysiotherapeut. De huisarts kan eventueel pijnstillers voorschrijven. Deze tabletten zullen de oorzaak van de klacht niet oplossen, maar door de pijnstillers kun je wel beter bewegen zodat je goed kunt herstellen. De fysiotherapeut zorgt er samen met jou voor dat de beweeglijkheid van de rug weer optimaal is. Daarnaast zijn er verschillende oefeningen om de rug soepel en sterk te maken. Hierdoor kun je terugkerende klachten voor een groot deel voorkomen.

Wat kun je zelf doen?

  • Probeer beweging en rust met elkaar af te wisselen, door te bewegen zorg je ervoor dat de doorbloeding gestimuleerd wordt waardoor je beter kunt herstellen. Natuurlijk moet je naast het bewegen ook rust nemen, probeer lopen zoveel mogelijk af te wisselen met liggen, wanneer je loopt of ligt is de druk op de wervels namelijk minder dan wannneer je gaat zitten of staan. Denk eraan, de pijngrens is de grens tot waar je kunt gaan, ga hier niet doorheen want dan kan je lichaam niet voldoende herstellen.
  • Warmte zoals een warme douche of een kruik kan verlichting geven omdat je dan ontspant, het neemt echter de oorzaak van de klacht niet weg.
  • Let goed op je houding, probeer zoveel mogelijk recht op te lopen eventueel met je handen in de rug voor wat steun.
  • Versterk je rug en buikspieren deze spieren worden ook wel je core genoemd, er zijn veel verschillende en uitdagende oefeningen te vinden, let goed op de uitvoering van de oefeningen en daag jezelf lekker uit!


Recente artikels van Feike Huisman (alle artikels)
Deel dit artikel