Menu Sluiten

Terug naar een gezond voedingspatroon na je vakantie

gezond voedingspatroon na je vakantie

De vakantie is voor de meeste mensen weer voorbij en dat betekent vaak dat we weer terugvallen in ons normale ritme. Dit normale ritme is alleen niet voor iedereen zo vanzelfsprekend op dit moment. Sommige werken thuis of minder uren door het coronavirus.

Toch zien we vaak dat we in de vakantieperiode de touwtjes een beetje laten vieren. We eten vaker ongezond, drinken een borrel extra en bewegen minder. Helemaal niet erg voor een korte periode om daar lekker van te genieten. De kunst zit hem erin om na je vakantie een gezond voedingspatroon weer op te pakken. Vaak vinden we het lastig om deze knop weer om te zetten en weer terug te komen in een gezonde flow.

Om je hierbij te helpen deel ik mijn 5 tips om gezond voedingspatroon terug te vinden na je vakantie.

1. Plannen

Een goede voorbereiding is het halve werk. Kies 1 dag in de week waarop je gaat bedenken wat je wanneer wilt eten en maak zo een weekplanning voor jezelf. Aan de hand van deze weekplanning kan je jouw boodschappen in huis halen. Zo heb je voor de hele week gezonde producten in huis.

2. Bewegen

Hoe meer we bewegen hoe meer we verbranden en daarnaast is bewegen gewoon super goed voor je lichaam. Start dus met elke dag minimaal een uur beweging. Dit kan van alles zijn zoals fietsen, wandelen of heel fanatiek je huis schoonmaken

3. Gezonde start

Start de dag met een gezond ontbijtje. Door de dag gelijk goed te beginnen zit je gelijk in de gezonde modus.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan een lekkere smoothie, havermout, omelet, yoghurt of een smoothiebowl.

4. Rauwkost

Zorg dat je altijd een gezonde snack in je tas hebt zoals een zakje worteltjes, paprika, bleekselderij, komkommer of snoeptomaatjes. Als je dan echt trek krijgt kan je deze nemen. Hierdoor is de kans kleiner dat je naar allemaal ongezonde snacks grijpt.

5. Groente

Probeer elke dag 500 gram groente te eten. Doordat je veel groente eet laat je andere producten staan. Probeer bij elke maaltijd iets van groente te eten. Zo weet je zeker dat je goede voedingsstoffen binnen krijgt.

De eerste paar dagen is het misschien even omschakelen om terug een gezond voedingspatroon te vinden na je vakantie, maar daarna zit het zo weer in je systeem.

Meer lezen op GZNDenzo?

Recente artikels van Marloes Jobse (alle artikels)
Deel dit artikel