Romana GZNDenzo


Pre Menstrueel Syndroom

Misschien herken je ze wel, die opmerkingen van je partner dat het ‘zeker weer die tijd van de maand is’. Dat je weer aan ‘het PMS-en’ bent. Wij linken het vooral aan die 2 dagen voor je menstruatie wanneer je emotioneel bent, wanneer er beter niemand bij je in de buurt kan komen en wanneer je ongegeneerd kunt toegeven aan je behoefte aan chocola. Maar er zijn vrouwen die er bijna de halve maand last van kunnen hebben.

“My fear is that PMS doesn’t exist and this is my real personality”

PMS en PMDD

PMS uit zich voornamelijk in lichamelijke klachten, zoals migraine, pijnlijke borsten, vocht vasthouden of rugpijn. PMDD dat staat voor Pre Menstrual Dysphoric Disorder is een ernstigere vorm van PMS. Het verschil met PMS is dat PMDD zich voornamelijk uit in emotionele verschijnselen. Zoals stemmingswisselingen, angst, gespannenheid en depressie. 

Vrijwel alle vrouwen (zo’n 75%) hebben in meer of mindere maten last van de maandelijkse hormonale veranderingen. Bij ongeveer 25% van de vrouwen in de vruchtbare leeftijd zijn de klachten zo hevig dat er sprake is van PMS. Zo’n 4% van deze groep heeft dermate zware klachten dat men spreekt van een stoornis, PMDD. 

Een belangrijk kenmerk van PMDD en PMS is dat de klachten in elke menstruatiecyclus minimaal een week (meestal gelijk na het uitbreken van de menstruatie) verdwenen zijn. De klachten ontstaan meestal zo’n 14 dagen voor de menstruatie, nadat de eisprong heeft plaatsgevonden.

Het kan zijn dat je nooit eerder PMS of PMDD-klachten had, maar dat je hier mee te maken krijgt na je 30e en meestal na het krijgen van kinderen. 

Oorzaak

Het lijkt erop dat hoe meer cycli wij hebben in ons leven, hoe meer de kans toeneemt op PMS. Als we kijken naar de geschiedenis van de mens, hadden de vrouwen in de oertijd ongeveer zo’n 50 cycli. Door zwangerschappen, borstvoeding, ondervoeding en korter leven, menstrueerde de vrouwen veel minder vaak.

In onze tijd hebben vrouwen gemiddeld rond de 500 cycli, dat is nogal een verschil!

De oorzaak zit hem echter niet in een te veel aan vrouwelijke hormonen (o.a. estradiol en progesteron). Maar lijkt te zitten in het afbraakproces waar de lever voor moet zorgen. De lever zorgt ervoor dat er weer wateroplosbare stoffen, van de hormonen die hun werk gedaan hebben, gemaakt worden. Zodat deze kunnen worden uitgescheden via de nieren. 

Als dit ingewikkelde stofwisselingsproces ergens verstoord raakt, kan er dus een te veel aan hormonen in je lichaam blijven circuleren.

Voeding als medicijn

Het eten van groene bladgroentes, broccoli, spruitjes en broccolikiemen helpen het afbraakproces via de lever goed te laten verlopen. Wanneer ons lijf echter hard bezig is het verwerken van alcohol, koffie en suikers en het afbreken van stresshormonen, heeft het minder tijd voor het afbreken van de vrouwelijke hormonen. 

Om je lever dus op volle kracht te laten werken, kun je deze ondersteunen door gezond te leven, meer te ontspannen en voldoende te slapen. Daarnaast zijn er voor deze stofwisselingsprocessen onder andere genoeg B-vitamines nodig. Zorg dat je genoeg groente, gezonde vetten en eiwitten binnenkrijgt. Leef zoals ze leven aan de middellandse zee. La Dolce Vitaal!