omgaan copycats GZNDenzo

Omgaan met na-apers en copycats

Je hebt het wellicht al eens meegemaakt dat een collega toch iets doet, schrijft, aanbiedt of werk maakt waar je veel gelijkenissen in ziet die overeenkomen met jouw product of dienst. Inspireren en eigen maken is natuurlijk niks mis mee, maar soms lijkt iemand zich wel consequent door jou te laten inspireren en zie je wel erg veel gelijkenissen. Dan heb je te maken met copycats!

In elke branche komt het wel voor en in mijn vak natuurlijk met de regelmaat. Je kunt het niet voorkomen en bepaalde mate is het ook helemaal niet erg. Eigenlijk moet je heel blij zijn dat er mensen zijn die jou willen kopiëren, want kennelijk doe je iets heel goeds!

Veel mensen vragen wel eens regelmatig aan mij hoe ik er mee om ga en of ik niet bang ben dat mensen met mijn ideeën, werk en stijl er van door gaan. 

Waarde leveren

Wanneer je overtuigd bent van jouw product en je weet welke waarde en resultaat jij levert, is er geen reden om bang te zijn voor concurrentie. Elke keer als ik gekopieerd wordt, dan laat ik dat wel even weten, maar is een reminder voor mij dat ik weer een stapje verder moet en ‘top of my game’ moet zijn. Mensen die enkel kunnen kopiëren, zijn volgers, dit zijn geen leaders of innovators, zoals we dat in de marketing noemen. Zij hebben namelijk niet het vermogen om iets nieuws te bedenken, maar enkel na te maken wat er in de markt al is. Deze capaciteiten heb jij wel, je kunt namelijk elke keer weer iets nieuws bedenken en jezelf continue verbeteren.

Ik heb zelf de ervaring dat het soms zo ver gaat dat ze niet alleen de stijl, maar ook de teksten, mijn eigen hashtags en zelfs mijn privacy verklaring kopiëren. De privacy verklaring is door mijn advocate uit België speciaal voor mijn business ontwikkeld en ik heb daar behoorlijk in geïnvesteerd. Uiteraard is zij daar achteraan gegaan, want dat is net een stapje te ver en dat mag natuurlijk niet. Voor de rest is het vooral inspiratie, wat mag en dat is prima. Dus hier iets tegen doen kost vooral negatieve energie en daar wil je eigenlijk niet mee bezig zijn.

Hoe zien of weten klanten het verschil?

Het is heel belangrijk dat jij je positie in jouw markt inneemt. Dit betekent dat je duidelijk en herkenbaar bent in je uitstraling, waar je voor staat, wie jouw ideale klant is, wat jou uniek maakt en wat jouw meerwaarde is en resultaten zijn. Men gaat namelijk voor het allerbeste en als een klant kiest voor iemand die zich vooral door anderen laat inspireren, is dit jouw klant ook niet.

Als je hier aan werkt, dan geeft dit vertrouwen en zie je het als compliment. Neemt niet weg dat het vervelend blijft, want jij steekt er zoveel energie, passie, liefde, kennis en kunde in en een ander gaat er zo maar mee van door. Als jij niet de regie in eigen handen durft te nemen betreft jouw expertise en jouw positie in de markt inneemt, dan doet iemand anders het.

Mocht je qua branding willen voorkomen dat mensen jouw ‘merk’ gaan kopiëren dan leg dit  uiteraard vast. Denk aan beelden, kleuren, vormen, woorden maar ook multimedia en andere uitingen worden meegenomen in het merkenrecht. Ga hiervoor naar een advocaat die hierin gespecialiseerd is.