Home / Psychologie / De goede keuze maken: ik geef je 5 tips

De goede keuze maken: ik geef je 5 tips

Gedurende ons leven maken we talloze keuzes. Sommige hebben minimale gevolgen, terwijl anderen ons leven drastisch kunnen veranderen. Elke beslissing die we maken, bepaalt wie we zijn en hoe we van elkaar verschillen. Uiteindelijk zijn we een product van de keuzes die we maken. Vind jij keuzes maken lastig? Lees hier 5 tips.

Tip 1: Beperk je opties

Meer keuze is zeker niet altijd beter dan minder keuze. Hoe meer keuzes, hoe meer eisen er worden gesteld aan je vaardigheid om informatie te verwerken. Dat proces is tijdrovend en verwarrend. Bovendien kan het tot verlamming leiden. Daarnaast verhoogt meer keuze de kans op een foute beslissing. Hierdoor zal je je achteraf minder tevreden voelen vanwege de angst dat je een betere kans hebt laten liggen.

Onderzoek laat zien dat de mensen die het meeste moeite hebben met het maken van keuzes, diegene zijn die alle mogelijke opties tot in detail onderzoeken voordat ze een beslissing nemen. Wanneer de keuze beperkt is, kan deze strategie goed werken. Maar als er een overvloed aan mogelijkheden is, wordt deze manier van beslissen ingewikkeld. Weet dan: soms is ‘goed genoeg’ de beste keuze.

Tip 2: Gebruik je gevoel voor de goede keuze

Het is verleidelijk om te denken dat je om de goede beslissing te maken, alle voor- en nadelen af moet wegen. Maar soms is een keuze maken vanuit je gevoel net zo goed, zo niet beter.

Onderzoek van A. Dijksterhuis op de universiteit van Amsterdam toont aan dat een keuze maken tussen eenvoudige aankopen het best gemaakt kunnen worden door het rationeel afwegen van de voor- en nadelen. Terwijl een keuze maken over complexe aankopen juíst beter wordt gedaan wanneer je niet bewust analyseert. Soms helpt het om er een nachtje over te slapen om te kunnen kiezen vanuit je onbewuste.

Ingewikkelde keuze? Kies met je buik!

Maar voordat je je lijstje met voor- en nadelen weggooit nog even dit: wanneer je een ingewikkelde keuze moet maken met een emotionele lading, hou er dan rekening mee dat je instinct je in de steek kan laten.

Tip 3: Stel niet uit

Wanneer je geen beslissing neemt, ga je je niet beter voelen. Sterker nog: je zelfvertrouwen neemt ervan af. Neem de beslissing. Beter een slechte keuze dan geen keuze. Dus: stel je keuze niet uit.

Tip 4: Pas op voor de verzonken kostenfout bij het maken van een goede keuze

Hoe meer we in iets investeren, hoe meer toewijding we voelen. Die investering hoeft niet financieel te zijn. Het kan ook tijd zijn die je geïnvesteerd hebt.

Dit wordt de verzonken kostenfout genoemd. Niemand is immuun voor de verzonken kostenfout. We hebben allemaal een hekel aan verlies, maar soms is het verstandig om de keuze te maken om te stoppen met iets. Misschien kan deze gedachte je helpen:

Als je voor de keuze staat om te stoppen met iets, bedenk dan of je er in het hier en nu überhaupt mee begonnen zou zijn. Als dat niet zo is, is het waarschijnlijk geen goed idee om door te gaan.

Tip 5: Laat iemand anders kiezen

Mensen zijn geneigd te geloven dat ze gelukkiger zijn als ze zelf de controle hebben. Maar soms, ongeacht de uitkomst van een beslissing, kan het feitelijke proces van besluitvorming ons een ontevreden gevoel geven. Dit bleek uit een reeks experimenten die zijn uitgevoerd op de universiteit van Chicago. Wanneer gekozen moest worden tussen minder prettige dingen, bleek het beter te zijn een ander te laten kiezen. Dit heeft te maken met het feit dat wanneer de keuze door de proefpersoon zelf werd gemaakt, er een schuldgevoel ontstond over het feit dat er een vervelende keuze was gemaakt. Zelfs als het de minst onprettige optie.

Het leven gaat niet over controle houden. Het leven gaat over tevreden zijn met het pad dat je bewandelt. Het gaat erom trots te zijn op wie je bent en wat je vertegenwoordigt. Dit begint en eindigt met de keuzes die je maakt. Zoals de franse filosoof Albert Camus ooit zei: “Het leven is een optelsom van al je keuzes”. Ben je blij met het pad dat je voor jezelf kiest? De keuze is aan jou!