Menu Sluiten

Happy you: optimistisch zijn kun je leren

leren optimistisch zijn

Je kent ze vast wel. Van die mensen die altijd stralend rondlopen, overal het beste in kunnen zien en niet zo snel uit het veld geslagen zijn. Ben jij eerder het glas is half leeg dan het glas is halfvol type? Zie jij overal beren op de weg? Dan voel het misschien alsof dit nou eenmaal bij je hoort. Niks is minder waar! Het switchen van deze mindset kun je namelijk wel degelijk leren. Lees hoe je kunt leren optimistisch  zijn.

Rampscenario’s in je hoofd

Misschien heb je wel geleerd om je snel zorgen te maken, alle rampscenario’s in je hoofd af te spelen wanneer er iets gebeurt. Hierdoor ben je minder goed in staat om ook andere kanten van een situatie te belichten en is verzanden in negativiteit gemakkelijk gebeurd. Wanneer je snel het negatieve in een situatie ziet, heeft dit ook veel weerslag op je stemming en op de mensen in je omgeving. Daarnaast ga je ook steeds meer geloven dat zaken inderdaad altijd rampzalig aflopen en dat je niet in staat bent iets adequaat aan te pakken of op te lossen.

Positief dagboekje

Hou eens een positief dagboekje bij. Dit houdt in dat je dagelijks bijvoorbeeld even de tijd neemt om drie dingen op te schrijven waar je dankbaar, blij of trots over bent. Je zult merken dat dit in het begin niet zo gemakkelijk is. We zijn geneigd snel over te gaan op de orde van de dag, van deadline naar deadline te werken, zonder stil te staan bij de dingen die we eigenlijk al allemaal gedaan hebben.

Dit kan ertoe leiden dat de lat die je voor jezelf legt steeds hoger wordt en een gevoel van positiviteit en optimisme teniet wordt gedaan. Dit, terwijl een geluksgevoel al in kleine dingen kan zitten zoals lekker gegeten hebben, blij worden van het zonnetje dat (eindelijk) weer even schijnt of dat lieve appje van die vriendin dat je hebt gekregen.

Beren op de weg

Naast stilstaan bij positieve dingen kan ook het opschrijven van je “beren-op-de-weg-gedachten” helpen om even op je eigen rem te trappen in plaats van hierin te verzanden. Bekijken of ze daadwerkelijk zo realistisch zijn én of het zin heeft om alle negatieve consequenties te overdenken. Vaak los je niks op door zaken te overdenken, de situatie verandert er meestal niet door, jouw gemoedsrust (lees; onrustig, chagrijnig, gestresst) echter wel.

Dit betekent niet dat je elk moment van de dag als een zonneschijntje door het leven hoeft te gaan. Dit is geen haalbare zaak en moet je zeker niet willen nastreven. Soms een k*tdag hebben, hoort er namelijk ook gewoon bij. Dit omarmen en accepteren dat dat even zo is, helpt beter dan het wegduwen en dit niet mogen voelen. Dit kan namelijk ook weer tot gevolg hebben dat je in negativiteit verzandt.

Lekker oefenen in het leren optimistisch zijn

Ga dus lekker oefenen de aankomende weken met stilstaan bij de het-glas-is-halfvol-gedachten, alsook de kleine dingen waar je blij van wordt en probeer te accepteren dat niet elk moment van de dag een “rise en shine” gevoel geeft. Dan wordt ook vast jouw glas met de dag een stukje voller.

Meer lezen

Ook deze artikels vind je misschien leuk en ze sluiten aan bij het leren optimistisch zijn:

Deel dit artikel