Home / Psychologie / Hoe ga je op de werkvloer om met late effecten na kanker?

Hoe ga je op de werkvloer om met late effecten na kanker?

Ooit gehoord van ‘late effecten na kanker’? Zoals verminderde energie, concentratieproblemen, verminderde lichamelijk conditie of angst? Deze late effecten kunnen je dagelijkse functioneren belemmeren. Hoe ga je bijvoorbeeld om met verminderde energie in relatie tot je werk? En hoe ga jij als werkgever daar mee om?

Mijn energie is een golfbeweging

Eén moment staat mij nog helder voor de geest: ik had boodschappen gedaan, stond met de tassen in mijn handen bij de auto en had totaal geen energie meer om die tassen in de auto te zetten, laat staan om nog naar huis te rijden. Na even te hebben gezeten, kwam de energie weer terug.

Toen mijn behandelingen voor kanker stopten, bleef de golfbeweging maar de intensiteit van het energieverlies werd minder. Ik dacht dat ook die golfbeweging in de loop van de tijd wel weg zou gaan.

Dat had je gedacht

De golfbewegingen zijn gebleven. En ze zijn er op momenten dat ik ze totaal niet verwacht. Een paar uurtjes extra slapen betekent niet de volgende ochtend weer volledig uitgerust zijn. Lastig! Voor degene die het overkomt en ook voor de omgeving. Hoe leg je dit op je werk uit als je er zelf geen pijl op kan trekken? Begin gewoon! Klinkt simpel en doe het toch! Waarschijnlijk is jouw leidinggevende niet bekend met late effecten en de gevolgen daarvan. Zo verdiepen jullie je er samen in en stemmen jullie af hoe jullie dit aanpakken. Hieronder volgen een aantal tips vanuit mijn eigen ervaring.

Wat kun je doen bij verminderde energie als gevolg van (de behandelingen van) kanker?

  • Vertel je leidinggevende en je directe collega’s wat jij ervaart met je energie. Geef voorbeelden.
  • Ben erop bedacht dat je reacties kunt krijgen als: ‘dat zal wel met je leeftijd te maken hebben’, ‘je doet ook wel heel erg veel’, ‘ja, dat heb ik ook als ik de hele dag in overleg ben geweest’.
  • Zorg voor een goede balans in werk, gezin, sport, sociale contacten, ontspanning, huishoudelijke taken.
  • Vraag je omgeving je te helpen met het op orde houden van je balans. Zij hebben vaak als eerste door dat jij ergens minder energie insteekt (of ergens teveel, het is maar net hoe je het bekijkt…).
  • En ben je toch uit balans? Bedenk dan wat je nodig hebt en wie je kan helpen om de balans te herstellen.
  • Overleg met je leidinggevende welke interventies de werkgever jou te bieden heeft. Bijvoorbeeld een gesprek met de bedrijfsarts of bedrijfsmaatschappelijk werk. Of laat je voedingspatroon checken bij een diëtiste.
  • Volg een onlinetraining waarin je leert om effectiever om te gaan met je energie. Daar leerde ik bijvoorbeeld mijn patronen te herkennen, deze te doorbreken en nieuwe patronen te ontwikkelen.
  • Schakel de huisarts of je behandelend arts in als je merkt dat je meer hulp nodig hebt.

En wat kun jij als leidinggevende doen?

  • Realiseer je dat het gesprek over kanker nooit meer stopt. Dat is niet erg. Het is pas erg als je het negeert.
  • Het kan natuurlijk zo zijn dat jullie beiden niet bekend zijn met late effecten en de consequenties daarvan. Verdiep je er dan in.
  • Blijf structureel in gesprek met je medewerker over het energieniveau.
  • Luister naar je medewerker als hij of zij met je in gesprek gaat en trap niet in de valkuil om je eigen ervaringen te vertellen. Dat doet afbreuk aan het verhaal en de problematiek van je medewerker.
  • Welke interventies kun jij als werkgever aanbieden aan deze medewerker?

Heb je nog vragen of wil je meer informatie over het voeren van het gesprek over kanker op de werkvloer? Of specifiek over het energieniveau gerelateerd aan het werk? Laat dan een bericht achter op mijn website, op Linkedin of Instagram.

Deel dit artikel