Home / Psychologie / Hoe ga je om met moeilijke situaties?

Hoe ga je om met moeilijke situaties?

Gezond met dingen omgaan kan voor iedereen anders zijn. Er is dan ook geen handboek dat
omschrijft wat je in welke situatie het beste kunt doen. Wél zijn er een paar dingen die elk mens meestal nodig heeft om goed voor zichzelf te kunnen blijven zorgen. Ook kunnen we helaas aan de dingen die om ons heen gebeuren niks veranderen, maar wel aan de manier waarop hiermee omgaan.

Zwelgen in zelfmedelijden soms nodig

Even zwelgen in zelfmedelijden is soms ook gewoon nodig. Denk bijvoorbeeld aan de film van Bridget Jones die al huilend “all by myself” meezingt met de wijnfles in haar hand. Blijven zwelgen bij moeilijke situaties is alleen niet functioneel. Trek jezelf na flink wat meeblèren uit het dal waar je in zit.

Ga iets doen wat je fijn vindt

Soms heb je hiervoor anderen nodig. Stuur die lieve vriendin een berichtje, ga iets doen wat je eerst altijd zo fijn vond om te doen, zelfs al voelt dat als iets waar je totaal geen behoefte aan hebt. Je zult zien dat dit er op den duur voor gaat zorgen dat je je iets fijner gaat voelen en je beter kan omgaan met je moeilijkheden. Laat soms toch echt even dat schildje zakken, veel mensen zijn geneigd een soort schildje op te houden.

Vrolijk masker

We kunnen dit soms ook wel een masker noemen wat aan de buitenwereld vooral een vrolijke kant laat zien waar niks mee aan de hand is. Zo’n masker of schildje kan soms erg handig zijn. Het is niet helpend als je in de meest random situatie in huilen uitbarst of wanneer je tegen iedereen die je op straat tegenkomt wat voor een off-day je wel niet hebt. Als echter ook de mensen die dichtbij je staan meestal dit masker of schildje zien, wordt het voor hen erg lastig om te kunnen zien of aanvoelen hoe rot je je eigenlijk voelt en kunnen ze je niet helpen met je moeilijkheden om te gaan.

Jouw belevingswereld van buiten niet te zien

Ook al hopen we stiekem diep van binnen nog steeds dat anderen dit zelf wel kunnen bedenken, helaas werkt het meestal niet zo. Anderen hebben op deze manier dus geen inzicht in jouw belevingswereld, waardoor je ongemerkt anderen op afstand kan plaatsen. Op deze manier krijg je niet de sociale steun die je eigenlijk nodig hebt, én verdient. Want echt, dat verdien je!

Ruimte om gevoelens toe te laten

En nu we het toch over dat schildje hebben, is het goed om even stil te staan bij hoe dit er ook voor kan zorgen dat gevoel überhaupt op afstand blijft. Vaak voelt dit lekker veilig en rustig, maar dit wil niet zeggen dat er achter van alles aan het borrelen is, wat toch echt wat ruimte nodig heeft. Geef jezelf dus ook de ruimte om af en toe je gevoelens toe te laten, ook al zijn dit geen ‘positieve‘ gevoelens en te kijken naar de moeilijke situatie waarin je je begeeft. Door af en toe je gevoel toe te laten, op een manier die voor jou ‘fijn’ is, geef je jezelf ook de ruimte om te gevoelens te voelen, accepteren en verwerken.

Ja maar hóe ga ik daarmee om?

Hoe moet ik dan met moeilijke situaties omgaan? Dit is de vraag die bij de meeste mensen opkomt. Het is goed om een manier te vinden die voor jou werkt. Voor de een is dit een rondje gaan wandelen, voor de ander is dit naar fijne muziek luisteren. Erachter komen wat jou deze ruimte kan geven is super waardevol, want hier heb je tijdens alle moeilijke situaties in je leven wat aan. En nee, het is niet dat we er vanuit gaan dat je leven vooral uit hobbels zal bestaan, maar realistisch is het wel om te beseffen dat we niet kunnen voorkomen dat je af en toe lastige, verdrietige of frustrerende situaties tegen zullen komen.

Deel dit artikel