Home / Psychologie / Hoe overwin jij je angsten?

Hoe overwin jij je angsten?

Angsten kunnen je hele leven beheersen. Er zijn veel verschillende soorten angsten. Sommige mensen zijn gigantisch bang voor kleine ruimtes, spinnen, maar ook voor sociale situaties, overgeven, presenteren en ga zo maar door. Eigenlijk zou je voor alles in het leven wel angstig kunnen zijn. 

Dingen spannend vinden is heel menselijk en hoort een beetje bij het leven. Wel zien we hierbij verschillen, de een is bijvoorbeeld angstiger in aanleg dan de ander. Als je dit weet van jezelf en hiermee om kan gaan dan is er niks aan de hand. Wanneer dit je echter belemmert om het leven te leiden wat je eigenlijk wil, is het een ander verhaal. Het kan ervoor zorgen dat je niet meer de deur uit durft, drukke plekken vermijdt of dat je je steeds gestresster voelt op je werk als je moet presteren. 

Angsten kunnen ontstaan door nare gebeurtenissen in je leven. Echter; waar ze voornamelijk mee samenhangen zijn belemmerende negatieve gedachten. Deze kunnen je dusdanig in de weg staan, dat je je leven gaat aanpassen hierop. Vermijding van de dingen die je angst en spanning geven kan een hele belangrijke manier worden hiermee om te gaan. En of je nou bang bent voor spinnen, falen of autorijden, er zijn een aantal tips die kunnen helpen om het niet je leven te laten beheersen. 

Vermijd jij ook dingen die je spannend vindt? 

Gewoontes die je ongemerkt al heel lang hebt, zorgen er voor dat je die spannende dingen niet hoeft aan te gaan. Dit noemen we ook wel veiligheidsgedrag. Bijvoorbeeld die spin buiten laten zetten door iemand anders, toch omrijden met de auto in plaats van over die drukke weg of er altijd voor zorgen dat jouw collega’s een presentatie houden en jij niet. Deze gewoontes geven een veilig gevoel en gebeuren onbewust. Ze helpen je echter ook niet met het verminderen van je angst. Eigenlijk geven ze je zelfs de boodschap dat je deze gewoontes heel hard nodig hebt, om te voorkomen dat er iets naars gaat gebeuren. Dit maakt dat we al snel bij de volgende stap komen. 

Onderzoek je rampgedachte 

Want wat kan er volgens jou eigenlijk gebeuren als je toch die ene presentatie moet geven, als je die spin buiten zet of als je met je auto over die drukke weg rijdt? Angsten worden veelal in stand gehouden door rampgedachten. Een voorbeeld hiervan is “als ik naar dat feestje ga en met mensen praat, dan zullen ze me vast niet leuk vinden” of “als ik die spin oppak om buiten te zetten, dan gaat hij lopen en heb ik hier geen controle over”. Deze gedachten zitten vaak zo vast in je hoofd dat ze helemaal niet bewust opkomen. Voornamelijk het gevoel dat ze oproepen, bijvoorbeeld angst, merk je bij jezelf op. Vraag je eens af hoe dit bij jou gaat. Wat voor gedachte is gekoppeld aan hetgeen dat jij zo spannend vindt? Om hier verder naar te kijken zijn er een aantal behulpzame vragen:

  • Is het eigenlijk wel zo realistisch wat je denkt? 
  • Heb je bewijzen voor deze gedachte, is de gedachte op feiten gebaseerd? 
  • Hoe zou iemand anders over deze situatie denken? 

Ga je angst aan

Gemakkelijker gezegd dan gedaan, zullen veel mensen denken. Je angst aangaan is het belangrijkste dat je kan doen om erachter te komen dat iets helemaal niet zo eng is als het lijkt. Op deze manier creëer je nieuwe positieve ervaringen voor jezelf. Kom ik toch weer even terug op de spin. Spinnen staan erom bekend dat ze inderdaad zullen gaan lopen en hun eigen ding zullen doen. Je zal erachter komen dat die “controle verliezen” minder ernstig is dan je verwacht had.

In eerste instantie zal bij het aangaan en uitproberen hiervan je angst en spanning toenemen, deze neemt echter ook weer af en precies dát is het moment waarop je een corrigerende ervaring opdoet.  

Als je merkt dat bovenstaande oefeningen voor jou niet voldoende zijn en je dusdanig last van je angst blijft houden dat het je leven blijft beheersen, zoek dan hulp bij een psycholoog. Er zijn goede behandelingen voor. Blijf hier dus zeker niet in je eentje mee lopen, maar ga je angst aan.