Home / Psychologie / Hoe rust in je hoofd krijgen? Tips & tricks

Hoe rust in je hoofd krijgen? Tips & tricks

Normaal gesproken ben je al heel druk in je hoofd met organiseren en alles regelen en tijdens deze Corona-tijd word je ook nog overstelpt met zorgen, nieuwsberichten en veel vragen waardoor je hoofd overuren kan maken. Geen zorgen – je bent niet alleen, iedereen heeft dat. Tijd om aan de rem te strekken want voor je het weet ligt er een burn-out, depressie of gewoon oververmoeidheid op de loer. Gelukkig zijn er manieren om uit dit “overdenken” te komen zodat je weer rust in je hoofd krijgt. Deze technieken helpen je snel uit je hoofd te komen.

1. In het moment leven.

Wat ben je NU aan het doen? Kijk eens om je heen en neem met je zintuigen waar wat je eigenlijk aan het doen bent door de volgende vragen te stellen: waar ben ik? Beschrijf nauwkeurig waar je bent. Wat ben ik aan het doen? Beschrijf nauwkeurig wat je aan het doen bent. Wat zie ik? Beschrijf nauwkeurig wat je ziet, tot in de details. Wat ruik ik? Beschrijf nauwkeurig wat je ruikt en haal drie keer diep adem met je ogen dicht. Wat hoor ik? Beschrijf nauwkeurig wat je hoort en sluit even je ogen. Een auto die voorbij rijdt, een vliegtuig die overvliegt, het tikken van de verwarming of een gesprek in de verte op je werk.

Het lijkt te simpel en misschien irritant maar het is prima om jou even uit die sleur te halen. Doe maar even niets, ja mag twee minuutjes niets doen en hier gewoon zitten, terugkerende gedachten duw je weg want je leeft even in dit moment, heerlijk.

2. Richt je aandacht op iets  tastbaars.

Soms worden we getroffen door een gedachten infarct. Je komt vast te zitten in een ingewikkelde draaikolk van gedachten, en het voelt onmogelijk om uit je hoofd te komen. Dit soort momenten ontstaan vaak wanneer je probeert te slapen, terwijl je brein zich liever bezighoudt met alle zorgen en angsten over de toekomst. Ik heb het soms ook als ik net wakker ben, dan gaat die enorme fabriek aan gedachten weer draaien. En dat is niet altijd even leuk, zeker als je brein je allerlei zorgen en angsten over de toekomst influistert. Dat gaan we anders doen!

Wat kun je doen om op dit soort momenten toch uit je hoofd te komen? Ik gebruik vaak deze truc als ik in bed lig: ik verplaats mijn aandacht naar het gevoel van de lakens op mijn huid. Door je aandacht te verplaatsen naar een fysieke sensatie kun je snel en effectief uit je hoofd komen. Perfect voor de momenten waarop je vast lijkt te zitten in een spiraal van negativiteit. Hoe het werkt? De eerste stap is acceptatie. Simpel: ik erken dat ik vast zit in een gedachtenspiraal. Ik besluit mijn aandacht te verplaatsen naar de sensatie van de lakens op mijn huid. Ik beweeg bijvoorbeeld mijn arm of benen, en observeer heel goed hoe dit voelt. Als ik dan opnieuw in mijn hoofd gezogen word (en ik dit opmerk), breng ik mijn aandacht opnieuw naar de lakens. Na een paar keer begint mijn brein te kalmeren en lukt het me om uit mijn hoofd te komen en in slaap te vallen of op te staan. En ik beloof mezelf ook leuke dingen: in plaats van te liggen mekkeren kan ik net zo goed lekker alvast 10 minuten yoga oefeningen doen, thee zetten en een ontbijtje maken.

Wat ook helpt is een affirmatie te bedenken die bij je past, bijvoorbeeld: iedereen heeft zorgen, dus je bent niet de enige en het komt altijd goed. Ik laat me niet gek maken, ik zie wel, ik kan niet alles controleren. En: (ook een hele goede) het leven is bedoeld om in vreugde te leven en niet jezelf zorgen te geven.

Je kunt dit ook op andere manieren doen:

    • Het gevoel van je voeten op de grond plaatsen.
    • De sensatie van je billen die op de zitting drukken, of je rug tegen de leuning.
    • Het gevoel van ‘zwaarte’, ervaren hoe de aarde je lichaam naar zich toe trekt.
    • Met je handen over je boek wrijven.
    • Het gevoel van stromend water over je rug of handen.
    • Een voetenbadje nemen voor het slapengaan en lekker je voeten masseren. Hoe scherper je de aandacht maakt, des te beter het lukt om uit je hoofd te stappen. Hoe vaker je het doet, des te makkelijker het wordt om uit je hoofd te blijven.

3. Gebruik je lichaam

Deze techniek werkt perfect wanneer je bijvoorbeeld een hele dag met je hoofd bezig bent geweest. Het lukt je niet om je werk op je werk te laten, of je merkt dat je gewoon blijft hangen bij terugkerende gedachten. Gebruik in zo’n geval je lichaam om uit je hoofd te komen. Niet door je op één sensatie te richten zoals hierboven, maar vooral door de beweging te laten overheersen. Veel mensen zien bijvoorbeeld hardlopen als een vorm van meditatie, omdat het ze helpt om uit hun hoofd te stappen.

Sporten, wandelen, fietsen en yoga zijn geweldige manieren om uit je hoofd te komen. Maar ook actief spelen – zoals stoeien, tikkertje doen, voetballen of overgooien – helpt je uit je hoofd te komen. Daarnaast zijn andere fysieke activiteiten heel effectief. Zit je al de hele middag in je hoofd? Ga de tuin aanvegen, ruim de kamer op, pak de stofzuiger, breng de lege flessen weg of boen de keuken. Simpele, fysieke activiteiten helpen je snel en eenvoudig uit je hoofd te stappen.

Meer tips om innerlijke rust te vinden:

  • de juiste voeding! Dus niet alleen gezond leven maar ook gezond eten. In heel veel groenten en fruit zitten stoffen die jou positiever maken. Je lichaam is een ingewikkeld instrument en zeker als je ook nog eens last hebt voor hormoonwisselingen en stemmingen, dan is het raadzaam om goede voedingssupplementen te gebruiken. Ik slik momenteel magnesium, vitamine D3, visolie en 5 HTP extra om me goed te voelen.
  • regelmaat – heel belangrijk, bepaal voor jezelf het juiste bioritme waarin jij optimaal functioneert.
  • sporten, gezond eten, ’s morgens naar buiten, het structureren van de dag én vooral niet slapen overdag, zullen bijdragen aan het vasthouden van een goed dag- en nachtritme en daarmee de klachten zoveel mogelijk beperken.

Er is voldoende aan te doen, overdenken is een symptoom van een aankomende depressie en daar hoef je niet aan toe te geven. Probeer bovenstaande technieken en leef in het moment, doe fysiek lekker wat dingen en als je dreigt in dezelfde valkuil te stappen, begin je weer van voren af aan bij het begin door in het moment te leven. Als je naar bed gaat of juist vervelend wakker wordt herhaal dan je affirmatie een paar keer (laat los, iedereen heeft zorgen, deze problemen horen niet bij mij) en denk aan leuke dingen (wat ga ik vanavond lekker koken, welke serie ga ik lekker kijken, stel jezelf een leuk vooruitzicht) en breng je denken vanuit je hoofd naar je lichaam met beweging, een klusje, yoga, of een lekkere massage. Let maar op dat het helpt!

Go for it, succes.

Liefs Esther

Recente artikelen van Esther Kreukniet (alle artikelen)
Deel dit artikel