Home / Psychologie / Jouw brein op 1,5 meter afstand

Jouw brein op 1,5 meter afstand

Ontwenning

De belangrijkste communicatie van de mens is lichamelijk. Mensen hebben lichamelijk contact nodig om gezond te blijven. Knuffelen maakt het hormoon oxytocine aan. Door de 1,5 meter samenleving ontstaat huidhonger. Het niet kunnen krijgen van een hand of een bemoedigend klopje op de schouders doet pijn en leidt tot dezelfde ontwenningsklachten die ik als psychiater bij detoxende patienten zie. Eenzaamheid is ongezond en leidt tot angst, somberheid en slechter slapen.

Nervus vagus

De nervus vagus, de langste hersenzenuw, is de weg waarmee de darmen, het hart en de longen communiceren met het brein over de kwaliteit van onze relaties met anderen. Wij zijn geen separate breinen die elkaar koud observeren, maar lichamen die diep op elkaar reageren. Als we ons welkom voelen, staat het licht op groen. Als we ons bedreigd voelen, springt het licht op oranje: we sluiten ons af of gaan het gevecht aan. Door het coronavirus staan de lichten langer op oranje en dat gaat ten koste van ons welzijn. We denken dat wat we zien en horen beinvloedt wat we voelen, maar het is wat we voelen dat wat we zien en horen beinvloedt. Als het licht op oranje staat, ervaren we gevaar.

Vasthouden

Kennis over het brein kan ons helpen om ons beter te voelen. Warm lichamelijk contact, met name in de eerste 1.000 dagen van ons leven, bepaalt de emotionele stabiliteit later in ons leven. In de psychiatrie, mea culpa, leerden wij mensen zichzelf te reguleren door inzicht en cognitieve gedragstherapie, maar echte emotionele hulp vindt plaats door coregulatie. Elkaar vasthouden harmoniseert de hersenen en verbindt op metabool niveau. Van individuele stress naar gemeenschappelijke kalmte.

Weerbaarheid

In de afwezigheid van lichamelijke afwezigheid zijn mensen op zoek naar de regulatie van hun emoties. We kunnen het coronavirus niet veranderen, maar we kunnen elkaar wel helpen. Het brein is plastisch. Veranderen kost tijd en energie, maar het zal ons wel weerbaarder maken. Door bewegen, yoga, meditatie, zingen en muziek, door de stem van onze geliefde, de vogels buiten of luisteren naar onze favoriete muziek komen we tot rust. Als we ons weer veilig voelen, kunnen wij emotioneel aanwezig zijn voor anderen.

Recente artikelen van Mischa Selis (alle artikelen)
Deel dit artikel