Home / Psychologie / 3x snelle tips om meer te lezen (en zo je stress te verminderen)

3x snelle tips om meer te lezen (en zo je stress te verminderen)

Het is eigenlijk geen nieuws meer: steeds meer millennials hebben last van stress, zijn overwerkt of krijgen een burnout. We hunkeren met z’n allen meer dan ooit naar rust. Maar hoe vind je die, en wat is goed?

Dat we massaal overprikkeld zijn, is niet zo gek als we ons bedenken dat we altijd (maar dan ook echt altijd) aan staan. Zo wijst onderzoek uit dat millennials gemiddeld 190 minuten per dag aan hun smartphone besteden en daarnaast ook nog eens 150 minuten per dag op social media zitten. Tel daar ook nog eens die drukke baan en dat bruisende sociale leven (ja, dat willen we ook allemaal) bij op. Kortom: er blijft geen tijd meer over om te onthaasten en te ontspannen.

Cijfers
Ook de cijfers liegen er niet om. Zo wordt 20% van de millennials moe wakker, schaamt 59% zich om vakantie op te nemen en krijgt 1 op de 6 ook daadwerkelijk die burnout. Weten we überhaupt nog wel hoe we moeten onstpannen zonder smartphone of serie?

Ga lezen!
Recent onderzoek toont aan dat zes minuten lezen per dag al kan zorgen voor mentale rust. Naast plezier en ontspanning, zorgt het ook voor mentale afleiding, meer empathie en creativiteit. Uit eerder onderzoek van de University of Sassex bleek al dat deze zes minuten het stressniveau met 68% verlaagt. Naast dat lezen ontzettend leuk is, is het dus ook nog eens mega gezond.

Weer én meer leren lezen
Toch kunnen we ons goed voorstellen dat wanneer je niet gewend bent om veel te lezen (doordat je bijvoorbeeld snel bent afgeleid), het best even zoeken kan zijn hoe je deze potentiële nieuwe hobby in je leven integreerd. Ook willen we gelijk het idee dat je een vrije dag of vakantie moet hebben om meer te gaan lezen, de wereld uit helpen. Daarom hier 3 snelle tips.

1. Neem ALTIJD je boek mee
Zorg ervoor dat je je boek of e-reader altijd in je tas hebt zitten. Op die manier kun je altijd en overal je boek openslaan. Bijvoorbeeld op verloren momenten, waarbij je anders je telefoon zou pakken. Wacht je bijvoorbeeld op de trein, zit je in de bus, ben je wat te vroeg op je afspraak of drink je een kop koffie? Pak je boek erbij! Daarbij geldt ook: des te vaker je dit doet, des te sneller je in het verhaal komt.

2. Het moet leuk zijn
Wat voor soort boek je leest, maak niet zoveel uit. Lees vooral iets waar jij veel plezier aan beleeft en leg jezelf geen lat op. Je hoeft namelijk echt geen moeilijke literatuur te lezen, als je daar niet van houdt. Lees iets wat jouw aandacht heeft en waar jij blij van wordt. Op die manier houd je het ontspannen en laagdrempelig voor jezelf. En dat is als beginner toch wel echt een pré.

3. Lezen kun je trainen
Ben je niet gewend om te lezen, dan kan het best even wennen zijn om ineens urenlang naar al die lettertjes te turen. Lezen kan wat dat betreft best intensief zijn. In het begin ben je misschien snel afgeleid en heb je moeite om je gedachten bij het verhaal te houden. Bouw je leesgedrag daarom rust op. Eigenlijk net zoals met mediteren. Start met 5 minuten en rek dat daarna op naar 10 minuten, en ga zo door. Binnen de kortste keren zit je helemaal in het verhaal en heb je je boek uit voordat je het weet.

Enne, nog één ding: leg je telefoon tijdens het lezen gewoon even weg. Je hoeft namelijk echt niet iedereen via Insta Stories van jouw nieuwe verslaving op de hoogte te brengen. Mits, je je vrienden tipt om hetzelfde te gaan doen, natuurlijk.

Deel dit artikel