Home / Psychologie / Waarom ontspullen goed voor je gezondheid is

Waarom ontspullen goed voor je gezondheid is

In een ontzettend leuk interview met Dennis Storm werd me wel weer het een en ander duidelijk: te veel spullen ontregelt je leven enorm en houd je ver weg van de kern. De trend om minder bezit te hebben door zowel mentaal als fysiek een grote schoonmaak in je leven te houden, geeft een enorm gevoel van bewegingsvrijheid en tijd. Voormalig presentator Dennis Storm vertelt wat het minimalisme hem heeft gebracht en professional organizer Mieke Kars vertelt ons hoe je precies structuur, overzicht en meer rust in je leven brengt en die tips deel ik met je! 

Over de schoonheid van het minimalisme kan Dennis kort zijn: ‘Het brengt mij vrijheid, helderheid, kalmte en rust. Door onbelangrijke dingen te schrappen kom ik nu weer toe aan dingen waar ik heel gelukkig van wordt, de essentie van het leven. En dat is tijd doorbrengen met familie, vrienden, dingen doen die ik echt leuk vind en waar ik liefde voor heb.’

Bij Dennis gingen geleidelijk steeds meer spullen de deur uit. Het begon met kledingstukken, inmiddels heeft hij geen keukenkastjes meer nodig. Simpelweg omdat hij niks meer heeft om erin te doen. ‘Begin eens met het 30/30 principe: doe elke dag een ding de deur uit die je niet meer nodig hebt. De eerste dag één ding, de tweede dag twee dingen enzovoorts, tot je de laatste dag dertig dingen tegelijk wegdoet. Ik vind het een bevrijding want al die fysieke en mentale rommel is belastend voor je gezondheid.’

Extra werkdruk

Maar we kennen allemaal een overvolle agenda, een bureau vol met stapels, e-mails die binnen blijven stromen. Het belemmert je om die dingen te doen die je belangrijk vindt en wilt doen. En aan het einde van de dag denken ‘Wat heb ik precies gedaan’? Of het maar blijven uitstellen van lastige taken en veel last hebben van afleidingen? 

Professional organizer Mieke Kars van Lean Organizer heeft een gouden tip: Doe gewoon minder; hoe minder projecten of verplichtingen je hebt lopen hoe minder ballen je omhoog hoeft te houden. Maak een planning; maak een plan voor wat je echt wilt of moet doen, dan hoef je het alleen nog maar uit te voeren. Laad op; door te blijven doorhollen krijg je lichaam geen rust om op te laden. Doe dingen die jou energie geven!