De griepepidemie lijkt maar niet over te gaan en half Nederland is aan het snotteren. Ikzelf voel me op het moment niet ziek, maar ook niet fit.

Aangezien ik graag sport, maar ook niet vies ben van een excuus om niet te gaan, vroeg ik me (oprecht) af of sporten met een verkoudheidje verstandig is.

Weerstand

Sporten kan helpen om de weerstand te verhogen. Een goede conditie en elke dag 30 minuten matig intensief bewegen -wandelen, fietsen, traplopen- verkleint de kans op kwaaltjes. Ook verminder je stress en slaap je beter, wat ook weer goed is voor je weerstand.

Thuisblijven?

Om te bepalen of je op de bank mag blijven liggen of toch best kunt gaan sporten, kun je de nek-check doen. Heb je verschijnselen boven je nek (verstopte neus, keelpijn, gezwollen slijmvliezen en géén koorts), dan kun je prima sporten. Heb je ook last onder je nek (koorts, spierpijn, rillingen) dan kun je beter thuisblijven. Belangrijker is om naar je lichaam te luisteren. Doe het wat rustiger aan als je met een snothoofd gaat sporten. Sommigen vinden elke rustdag er één teveel en gaan zelfs met griep sporten. Dat is dus niet goed; je lichaam heeft tijd en rust nodig om te herstellen. Geef het die tijd en rust dan ook. Koorts eruit zweten bestaat namelijk niet. Een verstopte neus kan daarentegen met sporten wel weer opengaan, maar het risico is wel dat dit resulteert in een loopneus.



Lekker buiten
Voor de bootcampers en outdoor-sporters onder ons, let op je kleding. Beregezond die buitenlucht, maar een verkoudheid ligt ook eerder op de loer. Goede kleding is dan belangrijk. Een paar tips:

  • Trek laagjes aan
  • Zorg dat je je warm aankleedt op de heenweg
  • Tijdens het sporten word je snel warm. Trek dan gerust een laagje uit.
  • Trek na de training direct weer een trui, jasje en trainingsbroek aan. Bezweet in je t-shirtje op de fiets of in de auto stappen is funest.
  • 
Volgens mijn eigen onderzoek kan ik dus prima gaan sporten (jammer…).