swipeduim tabletnek GZNDenzo

Het zijn de nieuwe kwaaltjes in onze moderne wereld. 

Tegenwoordig ontkom je er niet meer aan, overal om je heen zie je mensen staren naar een mobiel of tablet. Het zijn handige apparaten maar echt goed voor ons lijf zijn ze dan weer niet. 

Wat is een tabletnek?

Het woord zegt het natuurlijk al wel een beetje, maar een tabletnek ontstaat wanneer wij teveel achter een scherm zitten in de verkeerde houding. Je kunt dan klachten krijgen van je nek, hoofd en ogen. Dit komt doordat je voorovergebogen achter een scherm zit waardoor er teveel belasting op onze nek komt.

Naast nekklachten zien we ook steeds vaker overbelasting van pezen in de duim, door al het swipen en klikken. 

Heb je er wel eens opgelet hoevaak jij op je scherm zit te kijken? Ongemerkt kijken wij te vaak naar een scherm. Er zijn verschillende apps welke je schermtijd bijhouden zo weet je precies wat je gemiddelde schermtijd is en voorkom je een smartphone verslaving.

Wist je dat … 70% van de Nederlander zich ergert aan mensen die steeds met hun telefoon bezig zijn? Lees er meer over in deze blog.

Feiten

Alle kinderen geboren na 1995 groeien op met moderne apparaten. Wat blijkt? Jongeren tussen de 12 en 18 jaar zitten gemiddeld 10,4 uur per dag op een tablet of smartphone. Tijdens een test uitgevoerd op scholen, kon 60% van de jongeren niet met hun vingers bij de grond als ze vooroverbogen met gestrekte knieën. Dat duidt op een te korte kuitspier en hamstrings, en een verstijfde rug door het vele zitten. En doordat kinderen in de groei steeds meer voorovergebogen over een telefoon of tablet zitten, ontstaan er vergroeiingen in de rug. Bij volwassenen – die al volgroeid zijn – zien we vooral overbelasting van de nekspieren en pezen.

Bron: Houding Netwerk Nederland

Tips voor het gezond gebruik van tablet of smartphone.

  1. Ga minstens 2 uur per dag naar buiten
  2. Neem je telefoon niet mee naar bed
  3. 20-20 regel: na iedere 20 minuten op een scherm, neem je 20 seconden rust en kijk je even weg van je scherm om ook je ogen wat rust te geven
  4. Wissel van houding, blijf niet langer dan 45 minuten in dezelfde houding en ga recht op zitten.
  5. Ga is offline! Ga de uitdaging aan met jezelf: 1 week offline, zou jij het kunnen?