Hoera! Er is een kindje geboren. Familie, vrienden en kennissen die allemaal snel de baby willen bewonderen. Dus volop beschuit met muisjes smeren en de agenda dicht timmeren met afspraken. Als je een tijdschrift openslaat, zie je de BN’er die een maand na de bevalling weer pronkt met haar killer body. En je collega vertelt je vol trots hoe ze na 3 dagen toch weer haar mail aan het checken was. Zo ziet de werkelijkheid er in Nederland vaak uit in de periode na de bevalling.

The Golden Month: oude wijsheid voor na de bevalling

In veel traditionele culturen is goed herstellen na de bevalling een diep gewortelde aanpak. Deze eerste maand na de bevalling wordt ook wel The Golden Month genoemd. De omgeving zorgt voor de kersverse moeder in deze periode. De pas bevallen vrouw kan zich daardoor helemaal richten op haar kindje en het eigen herstel.

Na inspanning volgt ontspanning

Vanuit de Chinese Geneeskunde is de maand na de bevalling een cruciale periode voor je verdere gezondheid. Je lichaam heeft 9 maanden voor twee (of meer) personen gezorgd en een bevalling is ook topsport. En als je dan ook nog een vruchtbaarheidstraject hebt gehad met veel hormonen om zwanger te worden, dan kun je je voorstellen dat je lichaam veel te verduren heeft gehad. Dat vraagt echt om rust en herstel.

Rust roest niet

Dit is dus het belangrijkste advies en meteen het moeilijkste voor veel vrouwen. Maar het is echt belangrijk om zo veel mogelijk rust te nemen in de eerste maand na de bevalling. Probeer zo veel mogelijk thuis te blijven. Neem elk momentje slaap dat je kunt pakken. Omring je met mensen die voor je zorgen. Die voor je koken, wassen en ondersteunen bij de zorg voor je baby. Misschien ben je het niet gewend om hulp te vragen. Maar in dit geval is het echt verstandig. Als je te weinig familie en vrienden in de buurt hebt wonen, huur dan iemand in of organiseer het van te voren. Kook bijvoorbeeld vooruit en zorg dat de vriezer vol met soepen en stoofpotjes zit.

Warmte helpt herstellen

Omdat bevallen veel energie kost, ben je Chinees gezien relatief koud na de bevalling. Daarom is het belangrijk om goed warm te blijven. Dikke sokken, dekens, warm eten en drinken: zo houd je jezelf goed op temperatuur. De warmte vermindert ook kramp en pijn. In de Chinese Geneeskunde kennen we daarnaast de therapie Mother Warming. Deze techniek met een moxastaaf helpt krampen verminderen, de baarmoeder te herstellen en geeft meer energie. Het is heel eenvoudig zelf thuis te doen. Een acupuncturist kan je dit uitleggen en je de moxa meegeven voor thuis. Ik neem dit altijd mee in de voorbereiding op de bevalling.