thuiswerken thuis

Productief thuiswerken

Thuiswerken. Helaas is het niet voor alle beroepen weggelegd, maar in de advocatuur kan dit zo nu en dan prima. Ik ben blij met deze mogelijkheid, aangezien ik het soms heerlijk vind om lekker een dag vanuit huis te werken. Dit doe ik bijvoorbeeld als ik mij even wil afsluiten van de drukte op kantoor of als ik beter vanuit huis naar een afspraak kan rijden.

Niet alleen ik ben blij met deze mogelijkheid, ook mijn katten zijn in de gloria als er overdag iemand thuis is. Ze krijgen dan onbewust veel aandacht en als ze dit niet vanzelf krijgen, dan komen ze er wel om vragen (lees: op papieren liggen die ik net moet lezen). Dit klinkt alles behalve productief, maar trust me, dit is het wel. Als je het maar op de juiste manier aanpakt! Hierbij deel ik mijn vijf tips om ook van jouw thuiswerkdag een productieve dag te maken!

Tip 1: bepaal het tijdstip waarop jij het meest productief bent  

Het voordeel van thuiswerken is dat je jouw eigen werktijd voor die dag kunt indelen. Ga voor jezelf na op welk moment van de dag jij het meest productief bent en zorg dat jij op dát moment goed gemutst achter je werkplek zit. Dit moment is voor iedereen anders.  Zo ben ik bijvoorbeeld het meest productief in de ochtend. Als ik thuiswerk zorg ik dan ook dat ik lekker vroeg opsta, eerst ga douchen en gewapend met een ontbijtje vóór 8 uur mijn laptop openklap. Meestal vliegen de uren in de ochtend voorbij en voor ik het weet is het alweer lunchtijd. En dan duurt de middag ook niet meer zo lang 😉 

Tip 2: zorg dat je thuis een eigen plek hebt waar je ongestoord kunt werken

Niets is vervelender dan eerst wat hobbels te moeten nemen voordat je daadwerkelijk aan jouw werk kunt beginnen. Zo werkte ik in het verleden bijvoorbeeld aan de eettafel. Deze tafel diende niet alleen als bureau, maar was daarnaast ook opslag voor mijn administratie, reclamefolders en een dumpplek van allerlei prullaria. Je raadt het al: deze rommel moest eerst worden geruimd voordat ik überhaupt aan het werk kon. Daarnaast gaf het mij teveel prikkels en afleiding van mijn werk. Omdat dit voor mij niet effectief werkte, heb ik een andere kamer omgetoverd tot werkplek. 

Heb jij ook zo’n eigen plek, zorg dan wel dat ook deze is opgeruimd zodat je niet wordt verleid om huishoudelijke taken te doen. Het zal je gezien bovenstaande niet verbazen dat ik zelf snel ben afgeleid. Hangt er schone was aan het wasrek? Dan moet de was eerst worden opgevouwen en opgeborgen in de kast. Ligt er rommel? Dan moet deze eerst worden opgeruimd. In de door mij gecreëerde werkplek heb ik hier nauwelijks tot geen last van. 

Tip 3: eindelijk tijd om die lang vooruitgeschoven klus te klaren!

We kennen het allemaal wel: lastige klussen of klussen waar we geen zin in hebben schuiven we het liefst zo lang mogelijk voor ons uit. Tot het moment dat dit niet meer kan, omdat die ene deadline er bijvoorbeeld aan zit te komen. Mogelijk dat thuiswerken voor jou een oplossing biedt! Thuis kun je immers ongestoord aan die ene klus werken. Zo werk ik bijvoorbeeld thuis als ik een processtuk moet schrijven en niet door allerlei telefoontjes gestoord wil worden. Laat je collega’s dan ook weten tussen welke tijdstippen jij geen telefoon wil ontvangen, klik je mail weg en zorg er zo voor dat je een paar uurtjes ongestoord kunt knallen. Je zult je zoveel beter voelen wanneer je die lastige klus toch maar even hebt geklaard.

Tip 4: plan pauzemomenten in

Ik moet eerlijk toegeven dat ik dit zelf ook wel eens vergeet als ik thuiswerk, maar het is zo belangrijk voor je focus om wel die pauzemomenten in te lassen. En zeg eens eerlijk, dit doe je op jouw werk toch ook? Je haalt (als het goed is) regelmatig drinken en kletst met die ene collega bij over het weekend. Tel deze momenten bij elkaar op en dit zijn jouw pauzemomenten die je thuis ook prima kunt inlassen. Het voordeel van thuiswerken is dat je in die pauzemomenten de vaatwasser kunt uitruimen, een was kunt draaien of kunt gaan hardlopen. Allemaal pluspunten, want dit hoef je dan ’s avonds niet meer te doen. Voor mij helpt het om juist deze klusjes tussendoor te doen. Het houdt mijn focus op mijn werk en niet op alles wat ik allemaal nog in het huishouden moet doen. 

Tip 5: maak voor jezelf een to do-list

Ik ben iemand die graag werkt met lijstjes. Ik hou erg van overzicht en structuur. Om dit te kunnen bewaren in de chaos van de advocatuur, werken to do-lijstjes voor mij erg effectief (voor zover dat natuurlijk lukt in de advocatuur). Je kunt op deze lijstjes de prioriteiten van jouw taken aangeven, zodat je weet wat je die dag in ieder geval gedaan moet hebben. Categoriseer je to do’s dan ook naar gelang de prioriteiten. Heb je een taak volbracht? Dan mag daar een mooie streep doorheen!    

Hopelijk dragen mijn ervaringen bij aan een productieve thuiswerkdag. Heb jij nog een andere thuiswerktip? Laat het ons dan weten in een reactie!