negatieve spiraal

Als je overspannen bent, een burn-out hebt of gewoon een dag of periode helemaal niet lekker in je vel zit, kan het soms heel lastig zijn om die negatieve spiraal te doorbreken. Je wilt je graag beter voelen, maar weet niet goed meer hoe je hier concreet een begin mee kunt maken. In dit artikel deel ik een tip met je die je hier zeker weten bij gaat helpen. 

Ongrijpbaar

We trappen vaak in de val dat er een enorm grote verandering nodig is om uit de negatieve spiraal te komen. Dit maakt het vaak zo ongrijpbaar. Want, hoe ga je in één stap van moe en belabberd naar positief en gelukkig? Juist, dat is vrijwel onhaalbaar. Dit resulteert er vaak in dat we ons nog rotter voelen (iets als: “Het gaat me nooit lukken om me weer beter te voelen.”). 

Kleine stapjes

Maar, hoe ga je dan te werk? Je voelt het misschien al aankomen. Maar het is van groot belang om in kleine stapjes te denken. Stel jezelf dus deze vraag: “Wat is het kleinste wat ik nu kan doen om me iets beter te voelen?”

Maak een lijstje

Wat je hierbij kan helpen is om een lijstje te maken met dingen waarna je je al-tijd beter voelt. Op momenten dat je voor je gevoel even geen inspiratie hebt of niet weet waar je moet beginnen, raadpleeg je dit lijstje. Dingen die je hierop zou kunnen zettten, zijn: even een frisse neus halen, een vriendin bellen, een warm bad nemen, iets lekkers bakken, yoga-oefeningen doen, een fijne playlist luisteren en ga zo maar door. Belangrijk hierbij is dat het liefdevol en zacht aanvoelt. Ga jezelf vooral niet op een nare manier pushen. Mocht beweging op je lijstje staan: verwacht dan dus niet gelijk van jezelf dat je weer 5 of 10 kilometer kan hardlopen, maar begin met een simpele wandeling. 

Vervolgstap

Na het uitvoeren van het eerste kleine stapje, ga je weer bij jezelf te raden: “Hoe voel ik me nu en wat wordt mijn vervolgstap?” Gaandeweg zul je zien dat je weer vertrouwen krijgt in de situatie. Vanuit hier ga je je steeds beter voelen. 

Onderdeel van je routine

Tot slot, zorg ervoor dat je de dingen die op jouw lijstje staan op dagelijkse basis in jouw routine integreert. Op die manier vul je je dag op een structurele manier met (meer) zelfliefde en is de kans groot dat je je over all (wat) fijner en stabieler gaat voelen.