posts


Behalen je social media posts niet de gewenste resultaten? Dan kan het zijn dat er mogelijke ‘ingrediënten’ ontbreken. In deze blog deel ik 8 tips die jou helpen om je social media posts te optimaliseren. 

KEN JE DOELGROEP

Ik schreef er al in een eerdere blog over en kan het niet vaak genoeg benadrukken. Niet alleen voor de strategie van je business, maar vooral voor de algehele communicatie is het belangrijk dat je weet wie je wilt aanspreken. Als het ware moet je een persoon voor je zien en weten wat zij / hij beweegt, waar hij / zij tegen aanloopt en hoe jij daar een oplossing voor kan bieden.

WAT JE UITSTRAALT, TREK JE AAN

Het visuele gedeelte, de fotografie en de branding moet kloppen bij wat je wilt uitstralen. Als jij claimt een succesvolle business te hebben, financieel onafhankelijk te zijn en vervolgens zie je er niet verzorgd uit, de fotografie is amateuristisch, je branding is niet doorgevoerd en je website is bijvoorbeeld onprofessioneel dan ben je niet geloofwaardig. Het visuele i.c.m met wat jij beweert matcht dan niet en dit komt ongeloofwaardig over en wekt geen vertrouwen op. Wees heel zorgvuldig over wat je wilt uitstralen en of jouw doelgroep dit aanspreekt.

PROBLEEMOPLOSSEND

In de traditionele communicatie hadden we het vaak over de verschillende diensten die we aanboden en waarvoor je bij bedrijf X bijvoorbeeld terecht kon komen. Tegenwoordig communiceren veel meer over de problemen die we kunnen oplossen. Bijvoorbeeld een schoonheidssalon. In het verleden zei je: “we bieden behandeling X, Y of Z aan” en tegenwoordig haak je in op de pijn van iemand: “Herkenbaar? Heb je zo’n last van ontstekingen? Last van roodheid? Maakt het je onzeker? Zou je graag weer een egale frisse huid willen?” Dan adviseren wij je behandeling X met Z producten.  

Hiermee spreek je een lezer aan, je voelt je wel of niet aangesproken, iemand herkent zich wel of niet erin en dat wil je creëren. Pas dit vooral in de communicatie van je posts toe. En dan niet een standaard advies, maar in de advisering en werkwijze kun je juist jouw onderscheiding laten zien. 

WAARDEVOLLE CONTENT

Het is belangrijk om te weten wie je doelgroep is, maar je moet ook vooral je doelgroep (leren) kennen. Als je weet waar ze tegen aanlopen, wat hun uitdagingen zijn, dan kun jij makkelijker content creëren die waardevol is voor jouw doelgroep. Focus op de kwaliteit van de post, zowel visueel als inhoudelijk. Creëer content waar je volger iets aan hebben! Kwaliteit boven kwantiteit.

PERSOONLIJKE TOUCH

Posts die betere resultaten opleveren die hebben een persoonlijke touch. Over een persoonlijkheid in je merk schreef ik ook al eerder en hier vind je uitgebreide tips over dit onderwerp. De persoonlijke touch zit hem niet alleen in de manier waarop je communiceert, maar over hoe je te werk gaat, wat je laat zien van jezelf en waar je voor staat. Hoe meer je daar je eigen identiteit / handtekening in verwerkt, des te meer resultaat zul je krijgen.

INTERACTIE

Een vraag of een stelling lokt meer interactie uit, waardoor je ook weer meer comments krijgt op je social media. Dit is positief voor het algoritme, dat betekent dat je interessante content hebt gedeeld, dus wordt het ook meer getoond.

VIDEO CONTENT

Video content is hot! Videos worden beter getoond dan foto’s. Let ook op het formaat, want vierkante videos worden 78% beter getoond dan horizontale videos. Denk ook aan het toevoegen van tekst in de video. Ze worden namelijk regelmatig bekeken zonder geluid, met name op LinkedIN.

STATISTIEKEN ANALYSEREN

Analyseer de statistieken van je social media. Bekijk wanneer jouw doelgroep online is en wanneer niet. Daarnaast is het logisch nadenken. Doordeweeks in de ochtenden zijn mensen meer op zoek naar zakelijke content, ’s avonds en in de weekenden wil je meer content ontvangen over vrije tijd, eten of fashion.

Daarnaast kun je ook zien welke posts bij jou beter scoren, qua engagement, bereik en comments. Dan is het wellicht verstandig om meer van dit soort type posts te maken.

Kortom, weet wie je aanspreekt, wees niet bang om je mening, visie, werkwijze of jouw meerwaarde te delen en wees bewust van je uitstraling. Blijf vooral dichtbij jezelf en durf!

Kijk voor meer inspiratie ook eens op https://www.the-marketing-factory.nl/