doelen

‘Ik neem me voor om meer te gaan sporten.’ Grote kans dat je dit voornemen de komende dagen heel veel gaat horen. Of misschien is het jouw voornemen wel. Maar hoe zorg je er nou voor dat je het dit jaar ook écht gaat doen?

In dit artikel 3 tips om van jouw voornemen een haalbaar doel te maken.

Nog even we en zitten (alweer!) in 2018. Hoewel je op ieder moment van het jaar aan je doelen en goede voornemens kunt werken, is dit toch wel dé uitgelezen kans om met een schone lei te beginnen en de boel eens concreet te maken. Ja, en ook op GZNDenzo besteden we graag aandacht aan hoe je dit het beste kunt doen. Waarom? Persoonlijke doelen stellen en halen heeft een grote invloed op jouw geluksniveau.

1. Onderliggende gedachten
Ga allereerst eens bij jezelf na waarom je voor een bepaald voornemen hebt gekozen. Wat zijn de onderliggende gedachten? Laten we in dit artikel het voornemen om meer te gaan sporten (omdat het zo herkenbaar is) als voorbeeld gebruiken. Wil jij meer sporten omdat je in jouw ogen nog niet voldoet aan dat perfect Instagram-lichaam? Omdat je jezelf nog niet mooi en gespierd genoeg vindt en je bang bent dat anderen dit ook vinden? Óf wil je meer gaan bewegen omdat dat goed is voor je lijf? Omdat je met een gezond lichaam meer energie hebt, minder stress en dus lekkerder in je vel zit? Kortom: met welke gedachten motiveer jij jezelf. Grote kans dat wanneer jij jezelf motiveert met positieve gedachten, en niet vanuit tekortkomingen, je veel positiever tegenover je doelt staat. De behoefte om aan dit doel te werken komt dan echt vanuit jezelf. Dit maakt het werken aan je nieuwe voornemen niet alleen veel leuker, maar de kans dat je eraan blijft werken ook nog eens veel groter.

2. Maak je doel concreet en deel het op in stapjes
Nu je jezelf hebt gemotiveerd met positieve gedachten (bijvoorbeeld: ik krijg er meer energie door te sporten), is het tijd om je doel te concretiseren. Een handige methode hiervoor is om de doelen SMART te maken, dat wil zeggen: speciciek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Op die manier zorg je ervoor dat je van sporten in het algemeen gaat naar: ik wil twee keer per week (op dinsdag- en donderdagavond) 3 kilometer hardlopen. Dat is precies een rondje in dat mooie stadspark. Ik doe dit drie maanden lang en kijk daarna wat mijn resultaten zijn. Vervolgens stel ik een nieuw (of uitdagender) doel. Misschien is jouw einddoel wel om over een jaar 10 kilometer binnen het uur te rennen. Deel je einddoel dus op in verschillende stappen. Dat maakt het niet alleen veel haalbaarder, het zorgt er ook nog eens voor dat er tussentijdse successen zijn. En die kun je weer vieren. Dit zal je alleen maar helpen om gemotiveerd en enthousiast te blijven.

3. Just do it!
Dan ligt er nu een heel mooi plan op tafel. Toch zal een doel waar je niet écht aan werkt slechts een droom blijven. Iets waarover je fantaseert, maar wat je nooit gaat bereiken omdat je geen concrete stappen zet. Het is nu een kwestie van het ook daadwerkelijk gaan doen. Dus: kom van die bank af! En wij verzekeren je: iedere keer als jij een stapje dichter bij je einddoel bent, geeft dat zo’n waanzinnig fijn gevoel. Het kan niet anders dan dat dat verslavend werkt.

Wat zijn jouw doelen voor 2018?