yin yang leren

Het symbool van Yin en Yang is je vast wel bekend. Maar wat houdt het begrip eigenlijk in? En hoe kan dit je leven positief beïnvloeden?

Tegenpolen
Volgens de Chinese visie zijn er twee basisenergieën: een Yinne en een Yange energie. Yin staat voor rust, koude, donker, innerlijk, stevig, naar binnen gekeerd, vrouwelijkheid. Yang staat voor actie, warmte, licht, naar buiten, beweeglijk, mannelijkheid. Het één is niet beter dan het ander, ze zijn allebei belangrijk. Je kunt Yin en Yang beschouwen als twee tegenpolen, die samen een setje vormen. Bijvoorbeeld dag en nacht, licht en zwaar, boven en beneden, vol en leeg.

Niet zonder elkaar
Hoewel Yin en Yang elk aan één kant van een spectrum staan, kunnen ze niet zonder elkaar. Samen vormen ze een geheel. En het een omvat ook altijd een klein deel van het ander. Dat zie je ook terug in het symbool van Yin en Yang. In het donker staat een licht puntje en in het witte deel staat een donkere stip. Er is geen licht zonder donker. Er is geen dik zonder dun. Er is geen hard zonder zacht.

Yang domineert
Onze maatschappij is erg Yang gericht. We waarderen vooruitgang, actie, doelen, prestatie. Helaas leidt dat ook vaak tot problemen in de energiebalans, vooral bij vrouwen. Het aantal vrouwen met een door een arts vastgestelde burn out is in 2017 gestegen tot 15%*. Millennials (24 – 38 jarigen) stellen hoge eisen aan zichzelf en zijn daardoor vatbaarder voor stress en burn-out. De prijs wordt betaald voor het continu ‘aan’ staan.

Koester je Yin
Er is dus ook geen actie zonder rust. Om scherp, daadkrachtig en innovatief te kunnen zijn, heb je voldoende lummelmomenten nodig. Tijd voor je lichaam om te herstellen en weer nieuwe energie te verzamelen voor de Yange momenten. Dat hadden de Chinezen duizenden jaren geleden al heel goed gezien! Inmiddels kunnen we dat ook Westers aantonen via het sympathische en parasympathische zenuwstelsel. Het sympathische zenuwstelsel zorgt ervoor dat je in actie kunt komen en het parasympatische zenuwstelsel zorgt voor de ontspanning. Doordat we te vaak op het gaspedaal staan, is het parasympathische zenuwstelsel overprikkeld.

Yoga, ademhaling, mindfulness, tai qi zijn mooie manieren om je Yinne kant op te laden. Maar je kunt het ook in kleine momenten zoeken. Even rustig een kop thee drinken, zonder druk van buitenaf. Een dag niet gelummeld, is een dag niet geleefd!

*Nationaal Salaris onderzoek 2017

Meer weten; lees verder op www.acupunctuurvoorvrouwen.nl